Friday 28 February 2014

Summer in OZ - Day 1 Helo again Sydney!

Helo 2014! tahun ini trip oversea dimulakan dengan pergi ke....Sydney lagi! haha! actually ni 2nd trip of the year, sebab last Jan aku dah buat short getaways with my friend to Port Dickson, since dia mengidaaam sangat nak bercuti, hah, layankan~! haha

Dah puaskan hati orang, kita puaskan hati sendiri pulok jom! I've been working with the same boss for more than 2 years, so adalah common bila chinese new year je, office akan tutup 1 minggu! for the past 2 years, aku sgt blur dan tak plan kemana-mana, & in the end duit aku akan habis +- Rm500 jugak bila terbungkang kat rumah, so aku rasa tahun ni adalah lebih baik aku plan siap nak pegi mana-mana.

Benda ni sebenarnya dah terniat since aku balik Sydney last year (May 2013), because the trip was so rush, I didn't manage to explore anything much, & bila kita dok tido rumah orang ni payah sikit, sebab kena ikut rentak timing diorang kan..so tak sopan la pulak kalau nak buat mcm hotel, huhu. So the initial plan was, I wanted to make my very 1st solo trip to Sydney! TETAPI bila mak aku discover, dia pun nak ikut jogak... bila maklong aku dapat tau, dia pun nak hikuttt...haha layankan~ Tapi bila fikir balik, ha... baguih gak, biar mak aku jalan dengan maklong, so aku akan membawa diri untuk beberapa hari di kota Sydney, sounds like a plan~! proceed~!



So I booked my ticket on October 2013 with a good price, which was rm50 cheaper compare to last year, RM915, memang da lama aku peratiiii je, sebab mula-mula tak konfiden sangat, festive season rata-rata tiket mesti mahal, but syukur I was lucky, I manage to get a good deal again this time :)

Currency? Tahun lepas kalau tak silap aku, the currency was 3.03, kali ni aku tukar last minute sangat, tapi hari-hari usha jugak money changer, rata-rata 2.95, sebulan 2, tengok currency rate sama, so malas nak kelam kabut sangat tukar. Tapi ada 1 hari tu, was a week before I go, it was 2.92, huh, memang jackpot la, terus aku tukar sederap! & esok nya, aku tengok dah naik 2.97, phew...gud job cik Nash!

Season, February tengah summer, dah fikir awal-awal pasal ni, tetapi memandangkan company susah nak dapat cuti panjang, aku bedal je dulu, takpa banyak lagi masa & negara sejuk lain yang boleh di pergi kalau ada rezki.

***

tiddia nampak dahhh~!
So it was 3rd February, Monday, our flight from Malaysia, pukul 9.10 pagi, we arrive at Sydney around 8.30 pm (Sydney timing), sampai-sampai airport, blur cari Auntie Yati, takde pun, tiba2 ade 1 hot guy tegur kami, hahaha, cousin aku lah si Johny, leulz, memang lama tak jumpa tak kenai muka dah. Auntie Yati was in the car waiting for us. Masuk dalam kereta je, semua orang sangat gumbira, especially mak & maklong, & maklong telah kata, "the last time I datang sini, was 30 years ago!", & she looks so happy! I'm glad dapat bawak mak & maklong to come again to Sydney :)

ok, mak excited, uhuh ':D, Maklong & couz. Masa malam ni sejuk gila!
Honestly, aku pun tak sangka berjaya datang sini lagi, syukur sangat..the last time I went here, masa flight landing, berkaca sikit mata, sebab dulu masa student asyik berangan tapi tanya diri-sendiri, mampu ke? every nite I can only stares on Australia postcard that I hang on my wall. Dan suprisingly tahun ni aku berjaya manyimpan dan datang balik ke sini, ye aku nangis lagi sekali,haha..ciwek gilos :'D ya la..dulu masa kecik bole lah nak dana Pa & Ma, itu pun sebab kaklong study sini.. pakai duit sendiri feeling dia lain sikit, hehe

Eh drama-drama pualak, haha, ok get back to cerita asal, Auntie Yati already booked a room in Randwick Lodge for 2 night untuk kami, sebab dia tengah nak pindah rumah, so kali ni tak dapat nak tumpang tido rumah dia, but hey~ this is better, & the place is so nice, & the bed was super comfortable! Thank You Auntie Yati ^_^

Lepas dah rehat kejap & letak barang-barang kami, Auntie kata, jom pi cari cafe & have a drink, hmmm I loike~! So auntie Yati drives us around sydney beach area, from Randwick, to Coogee, to Maroubra, drive punya drive sampai kami pun naik pening dah, haha, ye lah, da la baru turun from 8 hours flight, ronda-ronda dalam kereta for hours pulak, haha.

 


* lengang gila jalan, biasa lah, malam isnin, huhu

Unfortunately, maybe malam Isnin kan, semua cafe dah tutup awal... aku agak kecewa tak dapat kopi pada malam itu... tapi tidak mengapa, kopi Aik Cheong aku bawak dari Malaysia telah mengubatkan hati & kepala aku yang sedikit berdenyut ni... haha! Sambil minum kopi, layan muffin yang Auntie Yati beli kan, sambil layan TV, tengah main cerita zaman P.Ramlee, tp movie orang putih, yg bertajuk "The Birds", cerita ni pasal semua jenis burung dikawasan tu, telah menjadi ganas dan bunuh semua orang, eeee~ apasal aku bagitau details sangat ni? ada sebab la, pasal esok punya aktiviti, haha.

Ok selesai Day 1, lepas kopi, badan dah relax, tido dengan nyenyak :)

No comments:

Post a Comment