Wednesday 30 April 2014

Summer in OZ - Day 2 Coogee Beach & Westfield Eastgarden shopping

Harini ibarat macam hari pertama dekat Sydney, memandangkan semalam sampai lewat kan. Tapi yang syioknya, celik-celik mata, eh dah kat Sydney lah! hehe

Mak & Maklong still tido, tapi angin semangat aku sudah mula, kali ni paksa diri bangun awal jugak! I start my day at 7 am, tak mandi, sarung jeans je, & have a nice morning walk along Randwick street, misi nak cari kedai kopi! rata-rata kedai belum bukak lagi, but I still enjoying the street, tengok orang sebok nak pergi kerja / sekolah, jalan lebih kurang sejam, & decided to stop at 1 random cafe. *actually aku pilih kedai ni sebab yang lepak situ orang-orang tua ja, kurang sikit segan, leulz.




How much do I pay for a good latte? 3 AUD saja, kat mesia latte paling pun rm10? so lebih kurang jer. So saja melepak, sambil observe orang lalu-lalang, emm.. nyaman.. owh ya, btw, the weather? sangat baik pagi ni, angin dia sejuk, so just nice. On the way balik ke lodge nampak macam cloudy, takkan lah nak hujan tengah-tengah summer ni kot? Randwick ni out of city sikit, it is more like a small town yang ada few rows of shop, but I like it here, it's a quite place, nearby ada park, & if you walk more down the road +- half an hour, you can reach to Coogee beach.

Around 9 am, aku pun balik ke bilik, first thing aku tanya kat reception, mintak pasword wi-fi, haha..
Ada sebab aku mintak wi-fi ni... aku nak try contact kawan aku yang memang dok kat sini.. her name is Alison... funny how I met her, last year masa on the way back from Sydney to Msia,  she sat besides me on the airplane, we chit-chat & just so happened dia pun graphic designer, cool~ so since then kami keep in touch on fecebook, tapi takde la kerap pun... cuma last Oct, when I booked my flight ticket, the first person who I contact was Alison, omg over kan kak Ton excited?? si Alison ni mesti ingat tah minah mesia mana la dok excited ni, haha. So aku saja text her, & ask if she is free one of these days, maybe boleh jumpa & lepak kejap. lepas tu tawakal je la... kalau nak reply, reply... akak tak kecik ati pun..sekadar mencoba nasib, hewhew.

   
Ni lah Randwick lodge tempat kami tinggal, cantek kan? :)
Ok da puas online-online, pegi mandi & bersiap-siap, then Auntie Yati pick us for breakfast. We went to Coogee beach, we bought coffee (lagi!) & some bread & ber-picnic dekat tepi Coogee beach, tengah hepi-hepi, sekali zrangggg~~!! memang hujan..~! aaahhh aku dah kata daahhhh aku ni pembawa hujannn~! haritu winter berminggu-minggu oz tak hujan, bila aku datang pun jadi hujannn, windbreaker aku pulak tertinggal dekat lodge, huaaa~! Tapi takpe, nasib baik ada bench yg kawasan berbumbung *tu pun nak 3 kali jugak la kami pindah tempat nak elak tempias, haha!

Coggee Beach
Masa kami dok breakfast, sini biasalah banyak burung seagull tu kan, auntie kata, don't feed the bird, nanti diorang bawak geng, so kami pun tak bagi apa-apa lah, sekali ada orang baling roti, aku toleh tengok, eh Auntie Yati ni?? lepas tu dia gelak, haha! toleh kat burung balik, tengok-tengok, ha kau, a group of seagull tengah stare at us, semalam dah la baru tengok cerita "The Birds", tak trauma kau, lol

really Auntie Yati?? 
After few hours melepak, hujan pun dah redha, so kami decide untuk gerak, tiba-tiba cuaca macam winter, Alhamdulillah~ bagus jugak hujan rahmat tadi sebenarnya.. dapat jugak aku merasa cuaca sejuk, yahuu~!
now dah macam winter, tadaaa~! haha!
Later on, Auntie Yati ask us, nak pi mana? Mak macam biasa jawapan dia, kalau tak tido, shopping, so ok lah, kami nak pi shopping mall yg pegi last year tu, Westfield Eastgarden, aku suka shopping mall ni, sebab dalam dia ada banyak store lain macam, BigW, KMart, Target, Coles, MYERS, ha... just imagine macam shopping mall tu dalam dia ada Giant, Tesco, AEON, Parkson, Metrojaya, gila tak penat kau habis berjam-jam? haha.. memang best lah, yang paling bestnya, kalau pandai cari barang, memang awak boleh shopping macam-macam dengan harga yang murah! I think we spend almost 5 hours just kat situ je kot. Rambang mata kot, aku paling suka KMart, barang dia murah! Target, sports gear dia not bad, & Big W.


Photo: emm..I did'nt take any picture of the mall, sebab terlalu kusyuk shopping, cuma 2 ni aku snap sebab tengah fikir-fikir nak beli ke idak, lol! On the left sport shoes oz brand (Big W) after sale price 16AUD only! on the right, boot for (KMart) 10AUD only! nak beli tapi fikir nak pakai pi mana pulak :P See, sape kate u can't shop in oz while ur on a budget trip?

Owh ya, when we reach Eastgarden tadi, the first thing we did was buying new simcard for each of us, jadi senang la nak communicate, sebab aku memang akan jalan seperately dengan mak & maklong aku. We choose Optus, we bought a starter pack for 10 AUD, which includes 10 AUD credit, alah.. cukup ni untuk seminggu... aku just nak sms or make emergency phone calls je anyways. On the last day, aku check balance, ada lagi dalam 4 AUD? mak aku yang asyik sms ayah aku kat mesia pun masih ada credit 3 AUD lagi.

Ok back to Eastgarden, ha.. kat sini lah tempat aku kalau nak betul-betul shopping & hunt for good bargain. Hasil-hasil tangkapan nya adalah....
Haha! aku beli gak kasut tu, so far dah 3 bulan aku pakai kasut tu for weekly run, memang comfy! The rest, Body Scrub 3AUD, 1AUD sticky note, tin color pencil 2AUD, boxer 4AUD, shades 5AUD, long sleeve top 15AUD, Target sportswear 20AUD :)
Around 6 pm, kami pun dah letih & nak cari bas untuk balik, we took any bus yang nombor nye start with '4' *eh no.4? baru sedar* tambang pricey gak la, dalam 2.50 AUD, untuk perjalanan yang tak sampai setengah jam pun.

Dah sampai Randwick balik, kami menapak sikit ke Randwick lodge, masa ni semua pun dah penat, hati pun ada hepi dah shopping sikit, apa yang kami cari? Maggi! haha! masing-masing membancuh maggi nya.. sambil minum kopi.. layan TV, entah, rasa selesa ja... sambil-sambil packing, sebab esok nak check out dah, sebab kami dah book tempat kat King cross area. Lepak atas katil, sambil study Sydney guide, list down mana tempat menarek nak pegi. Around 12 midnite macam tu, aku pun dah tumbang~

No comments:

Post a Comment