Sunday 2 November 2014

Osaka Day 6 - Balik!



Since semalam aku tak dapat jumpa barang yang kawan aku nak, aku ni dah lah jenis tak sampai hati nak kecewakan orang, dahtu kan degil, kalau aku nak buat 1 benda, aku akan buat sampai dapat, kalau tak dapat pun at least cuba la..haih~ So malam tadi aku ingat nak plan pegi balik Dotonbori siang-siang sorang-sorang, by tengahari balik hostel then terus shoot airport.

So aku pun semangat-semangat bangun pagi, breakfast, & sempat termenung, huhu. By the time aku nak gerak, member aku pun dah bangun, aku kata, alang-alang ko dah bangun jom je lah kita sama-sama gerak, letak bag kat locker ke, at least ko boleh jalan jugak. So we decided to check out early *btw sebab Vitti lodge ni mat salleh yang punya, boleh check out lambat at 1pm instead of 9 am (standard Jepun ckeck out hour at 9 am)


Thank you Ema for your hospitality *gambar ni Ema yang amikkan, hiks

Kamipun gerak ke Umeda, the centre, so aku fikir, bagus jugak Umeda ni city, banyak sikit shopping mall. Zarina macam tak larat, so we decided to have breakfast at 1 cafe & dia akan lepak je kat situ sementara aku mencari barang, haha gigihnya.

sandwich prawn & avocado nyom~!
macam sedap je air ko Zarina, nasib aku dah dapat kopi pagi tadi, haha

Dalam pukul 10, aku pun attack la shopping mall pertama, 8 tingkat semua kedai baju T_T, aku give up aku jumpa kedai 300¥, sempat lah grab few things barang aku & souvenir. Owh ye, sepanjang 2 jam tu, 3 shopping mall aku masuk! sampai berpeluh! sampai lah shopping mall ke-3, ada receptionist aku tanya, ada toys department tak? Sebab tengok directory tak jumpa. Since dia tak berapa paham kot, dia kata ada, toys for mental disable (???) ah sudah! hahahah! So aku buat hand gesture bertomoi, cakap "No, I mean like action figures?", dia kata, owh sorry no. Huahua.. aku taktau la, aku salah masuk shopping mall ke ape, kat sini tak macam malaysia semua shopping mall ada toys department, diorang banyak kedai baju, pachinko, dengan arcade. Aku siap nyaris nak beli je teddy bear monster Inc kat tikam-tikam tu ok! sekali tikam 100¥, bukan dapat apa pun, cis! masuk tikam ke 2, aku kata, ah sudah! kang tak pasal 1000¥ free free je habis. So aku decide untuk balik ke cafe tadi kang tertinggal flight pulak, naya!

menapak ke shopping mall laju-laju!


dari dalam bangunan boleh nampak mende ni

you gotta be...kidding me... habis 200¥ aku! T_T

So by 1 pm kami pun angkutlah barang-barang untuk naik train dari Umeda ke Kansai airport. Flight kami pukul 4 pm. Perjalanan agak lama, so kami arrive airport pun lebih kurang pukul 3.

Nak dijadikan cerita, selama ni aku travel tak beli luggage, sebab aku kalau beli pun sikit-sikit & barang kecik-kecik je, so aku sumbat je la dalam backpack, tapi maybe Jepun ni strict kut, dia nak timbang jugak bag aku, aku risau sikit, sebab barang aku beli kecik-kecik, tapi ada benda kaca. Sekali dia timbang 10 kg, kawan aku punya lugage ada extra 10 kg, tapi minah airport tu tak bagi aku transfer barang, katanya no time, ape jadahnya, bagi aku 5 minit je kot gila! aku memang mengamok terjerit-jerit kat situ, minah tu bole buat muke straight, jadi makanya, aku kena bayar 4000¥ (RM120) T_T nangis lah macam ni, aku ter ermo jap, tapi mana lah aku tak emo, aku sebok lah tolong orang book lugagge lah, cari barang orang lah, tapi aku selalu kena macam ni T_T, kenapa duga aku macam ni?? Aku ada fikir nak transfer barang sikit kat lugagge member aku, & bayar sikit kat dia, tapi kenapa tah tak jadi. hmm... nasib aku.

Spoil kejap la mood aku, nasib baik sit aku tak sama row dengan sit member aku, aku sempat terciwek sorang-sorang sampai tertido :( . Anyways, lepas tu aku jot down balik expenses aku, semua expenses aku termasuk flight, transportation, accommodation, makan, entrance fees, shopping & souvenir yang banyak + denda lugage yang tak guna tu, total hanya *drumrolls* RM2310. If I minus flight & shopping, aku hanya spend Rm835 sahaja. So dengan ini aku amat berpuas hati, sebab at 1st aku allocate RM2500 + RM500 (emergency cash) for the trip, & I manage to do it below the budget, siap bawak balik duit Jepun lagi *walaupun kena denda, uh~ haha... tu lah cara aku menghappykan diri aku semula.. huhu..

Sampai Msia dah happy happy balik, kena lah happy! sebab Osaka trip I can say 90% was a successs kot! To me, this is the most educational trip I ever had, macam-macam benda aku belajar. To be honest, masa 1st day aku sampai sini, aku sceptic sikit & masih kurang yakin, no.1 sebab tengah musim panas, so fefeeling oversea tu kurang ada lagi (alasan bimbo, lol), no.2, aku tak yakin trip ni boleh jadi lagi best atau sama-sama best compare dengan trip Sydney, tapi lepas hari ke-2 dah start rasa perbezaan culture & suasana tu, tambah dengan orang-orang Jepun yang sangat helpful & friendly, the technology, landscape and nature, buat aku jatuh cinta & wajib kena datang lagi ke Jepun!

For me beza Sydney dengan Osaka, masing-masing ada keunikkan tempatnya sendiri, so aku tak boleh nak kata trip mana paling best, for me both are valuable experience! Insyallah ada rezki, kita pegi Jepun lagi ok Nash... :'D

No comments:

Post a Comment