Sunday 1 February 2015

Medan Day 2 - Kuala Namu -> Perapat -> Danau Toba

Flight Aina pukul 7.45 am (msia), so, around 8 am dia patut dah sampai Medan. Semalam beria aku plan, by 7 am aku dah chow dah dari kawasan ni nak patah balik ke Kuala Namu, sekali tak sangka nyenyak jugak aku tido di sini.. hahah! 8.35 am baru aku siap-siap nak check out. Aku terus whatsapp Aina, aku kata dalam 1 jam 30 minit aku sampai. Nasib baik Aina ok & kebetulan dia dapat kawan baru dalam flight tadi, so dia bole lepak-lepak dulu kat airport.

Tadi masa aku check out, aku tanya nak ambik angkot apa untuk ke Amplas, katanya ambik angkot Mr.X jugak, warna putih, tapi staff tu kate maybe kena tunggu dalam setengah jam or sejam. Aku fikir, alamak jangan ler lambat sangat.

Once aku seberang je dari Masjid Raya, aku tunggu angkot Mr.X, owh man aku terlepas sebijik, lepas tu aku fikir, mati lah kena tunggu sejam lagi, tapi eh tak sampai 10 minit, Mr.X datang lagi, horey~! Sesampai di Amplas, aku ambik balik Bas Damri untuk ke airport & yes tepat sekali, masa untuk sampai dari Medan ke airport naik public transport tepat-tepat 1 jam setengah.

Aku puji Medan ni, sepanjang aku kat sini, pengangkutan super efficient, sentiasa ada, tak payah tunggu macam kat Mesia. Orang ramai complaint, Indon ni bising, asyik bunyik hon, emm.. bagi telinga aku, benda tu dah biasa kot, mungkin sebab aku dah penah ke Jogja & Thailand, memang budaya hon tu macam cara kenderaan berkomunikasi je sesama mereka, bukan macam kat Msia, aku baru beam light sikit (sebab kereta tu memang kurang ajar) dah terus nak tunjuk tangan kat aku, padia tah. Dan aku rasa tone hon kat sana, tak sekuat hon di Msia, so bagi aku takdelah annoying pun. Just different environment saje, enjoy saja lah, baru lah fefeeling merantau ye dak, hahah.

Once I reach Kuala Namu, akhirnya aku pun ketemu lah dengan travel buddy aku, yey~ Aina is here! Aina tengah makan dengan kawan baru dia, Sumatra & Christy :) Sumatra ni lah mamat yang duduk sebelah Aina dalam flight, kebetulan dia pun student UiTM, & Christy is Sumatra's cousin yang memang study medic di Medan, they both are Sabahan. Wait what..? Sumatra?? hahah aku rasa special betul kenal kawan baru kami ni, nama dia memang "Danau Toba Sumatra" siap tunjuk ic dia lagi, menurut kata dia, parents dia dulu honeymoon kat situ, so technically he is made in Danau Toba, lol! He is also heading to Danau Toba sempena graduation trip dia, cool~! Mula-mula pun si Sumatra ni ingat nak buat solo trip je, tapi cousin dia Christy dengar je dia nak datang sorang, terus tak bagi, katanya bahaya, walaupun Christy dah tinggal di Medan for few years, she still think Medan is dangerous. Aku cakap lah, semalam aku sesorang je kat Kota Medan, & she says aku ni crazy! huahua~

So plan seterusnya, haruslah nak terus ke Danau Toba, aku dah tak sabar nak hirup udara segar sambil menjamah keindahan bukit bukau ni. Semalam aku ada survey, kalau naik van awam ke Danau Toba, harga sekitar rp85 000 1 hala, tapi memandangkan ada Christy & Sumatra harini, Christy cadangkan untuk kita sewa van sendiri je, lebih selesa, & harga rp450 000. Then aku fikir..emm ok lah tambah sikit duit untuk keselesaan, since dah ada geng, why not. So let's! Then rupanya, 1 of Christy's friend is joining the trip, so in total there will be 5 of us, wah ini lagi bagus, so 1 person only pay rp90 000 (RM26) each for 1 way trip to Danau Toba, alhamdulillah, keuntungan berganda, dapat naik van selesa with a good price! horey~!

Orang kata, nak ke Danau Toba ni, perjalanan dia azab, tapi sepanjang perjalanan alhamdulillah kitorang rasa ok je, aku dengan Aina siap duduk paling belakang pulak, maybe sebab kami dah telan pil tahan mabuk Hurix before naik van tadi, atau pun ...ok let me be honest, bagi pendapat aku, jalan nak ke Danau Toba / Perapat tu, takdelah hardcore sangat, cuma bila dah masuk area perapat tu baru pening sikit, just jangan lupa standby asam, nasib baik aku bawak sebungkus asam, memang laku masa dalam van haritu, heheh. Sebenarnya bagi aku jalan yang azab ialah apabila kita dari Perapat nak ke Berastagi, baru naik van 10 minit, memang semua orang dah mabuk, sebab jalan tu memang azab weyh~! hahah

sempat berenti kereta semata-mata diorang ni  nak bagi makan monyet, hahah

Kami arrive di Perapat agak lewat, dalam pukul 5 pm, sampai lewat sikit sebab ye lah kami gerak dari airport around 11 am, singgah pulak Kota Medan to pick Jaja, Christy's friend, quite a long journey. Next ferry pulak adalah pada pukul 6 pm. So kami split untuk jalan-jalan kat pekan Perapat tu, aku dengan Aina belum lapar sangat, so kami decide untuk bungkus nasi & lauk, since ramai yang kata di Danau Toba susah nak cari makanan halal. Nasi putih 2 bungkus, dengan 4 jenis lauk hanya rp30 000 (RM8.70), kat sini lagi murah & lagi sedap Nasi Padang nye.

di pekan Perapat, owh yeah~ masih kelihatan sober

sempat pi tengok orang buat bende ni

manual style bebeh~!

Kemudian kami pun kembali ke jeti untuk naik Ferry, Christy tanya, "so have you guys decide where you want to stay?", aku dengan Aina sebenarnya betul-betul takde plan ni, haha! tadi kat jeti ada la orang suggest-suggest, tapi macam pushy, so aku macam doubt sikit, so aku cakap kat Christy, maybe kitorang nak survey tempat diorang tinggal kalau ada kosong, or survey-survey hotel dekat area diorang menginap, Christy kata ok don't worry sebab situ memang ada banyak budget hotel.


yey geng baru kami! Sumatra, Jaja & Christy! :)
dah gelap~ huhu

how the ferry looks like

Once kami arrive di Tuk-Tuk, hari pun dah gelap.. Aku fikir, ish malas lah nak cari hotel, macam bahaya pulak gelap-gelap ni tak nampak ape. Sumatra, Christy & Jaja menginap di Samosir Cottage, diorang booking through online, tapi Christy sangat baik hati, cuba-cuba tanyakan bilik kosong & siap bargain good price lagi untuk kami, & thanks to Sumatra jugak, orang hotel tu kata sebab nama Sumatra special, so dia bagi kami good price 1 bilik doublebed rp150 000/nite (RM43) , ok kena dengan budget kami, horey~! So we decided untuk menginap kat Samosir cottage untuk 2 malam terus, yey ^o^

Masuk je bilik.. kitorang pun party lah bukak nasi bungkus beli tadi, hehe, heaven~ lepas makan bersihkan diri & then lepak kat lounge area..sambil borak-borak minum kopi... aahhh what a long & happy day..

nasi bungkus paling sedap aku penah makan, *sebab dah penat & lapar, hahah!

Esok plan apa pulak? ntah lah, fikir esok aje lah,  jom tido dulu, zzzZZzzz~

No comments:

Post a Comment