Saturday 15 August 2015

Siem Reap Day 1 - the dugaan


*post tidak bergambar, sekadar catitan pengalaman, kihkih

Flight aku 31 July 2015, pukul 6.50 pagi. It's a 4 days journey, sebab tahun ni tak sempat buat trip sebelum puasa, so kita buat trip raya & pada masa sama tahun ni semua kawan dah kawin & ada baby, aku paham semua takde masa nak raya dengan aku tahun ni.. hehe.. so aku decide untuk buat hal sendiri untuk berjalan-jalan, tapi.. mencabar jugak lah untuk trip kali ni, huhu.

Plan asal ingat nak overnight je kat airport, maybe try tido Capsul hotel tu ke #eh, saja nak try & reward diri.. tapi ayah aku baik hati nak tolong hantarkan ke airport, cuma aku fikir jauh sangat, ayah pun tak sehat, so aku cari alternatif untuk naik bas dari Premier hotel ke KLIA2 pukul 4 pagi, so tak payah ayah aku hantar jauh-jauh.

Dalam perjalanan nak ke KLIA2 tu, aku rasa fuhh leganya, setelah berhempas pulas di office (minggu tu banyak scene menangis, huhu) dapat gak bernafas pegi bawak diri & tenangkan fikiran. *Btw Aku tak cukup tido 2 hari ni, sebab nak siapkan keje-keje freelance, malam tu kul 11 malam sempat jugak aku drive kejap ke shah alam, sebab tak sempat nak print boarding pass & hostel booking *nak elakkan scene tak sempat di airport, nasib aku ni pelik-pelik sikit, jangan buat main konfiden sangat.

Untuk kali ni, aku travel dengan couchsurfing buddy, Chels, cuma dia sampai 1 day earlier, so the next day aku pergi sendiri. Kami memang masing2 busy, tak sempat nak me research sangat, just imagine buat hal book hostel pun 4 days before flight kot, kami decide untuk book 1 malam je dulu, sebab kawan aku yg dah penah ke sane cakap, hostel kat sana bersepah, infact kat hostelword tak banyak option sangat untuk budget hostel.

Nak dijadikan cerita, masa kat airport, aku pegi toilet, lepas tu tah macam mana, kali terakhir aku ingat, aku snap gambar kaki dalam cubicle toilet (eh kantoi, huhu), lepas tu aku ingat, eh nak test go pro aina lah *punya busy, Aina bagi pinjam go pro semingu lepas, baru nak test, huhu*, lepas tu aku terus ke Mcd, siap ingat "hmm.. mesti Chels kat sana susah cari makanan murah, aku nak beli burger McD la utk dia, sambil tengok menu, aku raba-raba pouch & poket aku, hp takdak! aik Nash, kejap, jangan panic, chill..aku dah penat buat scene menangis minggu ni, huhu..

Balik ke toilet, takdak, penat aku pujuk cleaner tu, dia kata dia tak nampak handphone, ada strangers nak try call nombor aku,engage, 2 orang cuba tolong call, engage, maknanya dah babai la phone tu, huhu.

Aku buat report kat information counter, lepas report, akak counter tu advice aku untuk pergi ke boarding area terus sebab flight aku tinggal 40 minit je lagi. Aku pasrah.. haha masa ni aku mula analisa whats worse can happen if travel without phone? Aku siap fikir, mungkin the best decision is to balik ke rumah & cancel this trip? oohh tak boleh, aku bukan macam tu, aku pantang betul hal-hal patah balik ni.

Yang challenging nya, aku taktau alamat hostel kawan aku, sebab kami plan, sampai destinasi baru cari accommodation. Tapi aku ingat Chels mention nama hostel dia siang tadi, aku cakap kat diri "Nash, jangan panic, think think think, mesti ada jalan", dekat boarding area, aku cuba aim sapa-sapa yang boleh tolong aku, huhu.

Aku nampak ada mat salleh ni sorang-sorang, boleh di panggil uncle lah, tengah pakai laptop, so aku cuba nasib *sebab nak pinjam handphone orang untuk mengoogle lambat, & hp ni sangat personal bagi sesetengah orang kan*

"excuse me, sorry, are you very busy rite now?"
"emm..yes..?"
"owh ok, never mind thank you, huhu"

Then aku nampak lagi 2 mat salleh kat belakang dia, tengah pakai laptop jugak, so cuba nasib lagi sekali, haha

"Sorry are you guys very busy? I just lost my phone, can I borrow your laptop, because I really need to check my email & google something"
"owh, poor thing, sure, please.. go ahead!"

Fuh lega..aku terus bukak email, email kakngah aku bagitau ape jadi & then, aku ingat, nombor phone Chels ada dalam couchsurfing inbox aku, nak dijadikan cerita lagi, tak boleh log in pulakkkk..*taula intenet airport, can't really count on 'em.  So aku kena fikir alternatif lain, just randomly google nama hostel yang Chels mention siang tadi, which is The Siem Reap Hostel (common gila nama hostel ni, isk isk), aku tak tau lah betul ke idak alamatnya, aku just jot down the address dengan harapan, it's the right hostel.

Yang kelakornye, masa que nak boarding, aku pun sembang-sembang lah dengan 2 orang mat salleh tadi, both from U.S, tengah buat internship kat Singapore, kami borak-borak pasal maybe nak ke Phnom Kulen (waterfall in Siem Reap), mat salleh "uncle" tadi tetibe mencelah datang kat aku "I am free now", ek eh pakcik ni, sudahlah! tadi aku dalam kesusahan taknak tolong, dia ingat aku nak goda dia ke ape, d'uh~

So dalam flight, aku termenung jap..sambil motivasi diri-sendiri, "ok what should I do next, once I arrive? etc etc", sebelah aku minah melayu, sempat gak aku borak dengan dia tanya-tanya kot kami boleh share tuk-tuk dari airport ke.. sambil mengadu domba cerita henpon aku hilang..hewhew.

Lepas tu aku cakap, Nash, jangan sedih lah, kau kuat, kau ok.

Sesampai airport, aku buntu lagi sekali..patut tak aku call hostel tu dulu, atau aku redah je, aku jumpa balik mat salleh tadi, ikutkan hati aku nak pakai laptop dia, aku cuba tegur lagi sekali, tapi dia macm dah taknak layan aku/offer bantuan, aku taknak la dia ingat aku ni creepy ke ape, huhu..so aku kena fikir alternatif lain.

Untuk ke town Siem Reap daripada airport, ada 2 alternatif, naik motor 2 USD, atau tuktuk 5 USD. Memandangkan aku sorang, aku bonceng motor je. So kami pun merempit ke The Siem Reap Hostel, hahaha.

Btw, seronok naik motor ni, driver aku name dia Boot, hih hi! Perjalanan agak jauh, dalam 20 minit mungkin? Sambil tu dia sembang-sembang pasal Siem Reap dengan aku, dia suggest aku untuk pergi mane, dan jangan makan makanan street sebab tak bersih. Lepas tu, dia tanya religion aku, aku cakap aku Islam, & macam biasa dia tanya aku 1, 2 perkara pasal Islam, dan ada jugak soalan cepu emas dia "Do you think Islam is good? because I heard the news recently, a group of arab people kill & rape a women", so aku jawab lah.. "every religion is good, ask us to be good & do good things, the Islam religion is of course good, only some of the people make the religion looks bad", Boot pun jawab, "ya..I agree..I'm a budhist, but we have a bad budhist too.. religion is always good, only the people".

selamat sampai Siem Reap, masih mampu tersenyum, woot woot~!

Sampai je Siem Reap hostel ni, aku pun bayor la si Boot ni 2 USD, pastu dia taknak duit aku, dia kata "Sorry, we Cambodian very particular about our usd note", ek eleh, duit kot Boot oiii.. sebenarnya duit aku tu koyak sikit less than 5 mm, aku ulang less than 5 mm! Tapi aku malas nak serabot, aku bagi je dia usd note lain, sebab ada benda serabot lain untuk di settlekan, huhu.

Masuk je hostel tu aku pun mengadu kat receptionist "I am sorry, I just lost my phone, I don't know how to contact my friend, but I know she stay here, can you help me to check is there anyone name Chels?" Sebenarnya aku tau, benda ni confidential, tapi aku rasa receptionist tu pun kesian dengan aku, dia pun check, dia kata ada, dari... Ma... Mandalay, hahahaha! Ah sudahhh.. Mandalay pulak, aku tanya "Are you sure not Malaysia?? Can you just call her anyway", "Sorry mam..we don't have telephone in the dorm", hmmphh..ok and the fact ni Hostel mahal dan besar & dorm nya banyak, agak susah nak mencari seorang kawan kalau ketok bilik ke bilik, hew hew..

Aku pun mintak kebenaran, boleh tak guna pc diorang kalau ada, & orang hostel tu sangat baik hati bagi aku guna computer diorang walaupun aku bukan guest kat situ :'D Computer diorang amatlah tahun 2000, dan berhabuk-habuk, hihi geli hati jugak aku tengok masa tu, lepas tu take me 10 minute untuk on computer tu, sebab aku dah lupa macam mana nak guna PC T_T #imacusersyndrome #sobimbo

Dapat online je aku fikir, c'mone Nash, fikir! Internet explorer dia pulak lembab Nauzubillah, jam dah menunjukkan pukul 9.10 pagi, padahal aku janji nak jumpa Chels around 8.30 pagi.

Aku dapat 1 akal, bukak Couchsurfing page aku, ambik nombor Chels, & inbox randomly kawan-kawan aku kat fb untuk whatsapp Chels, haha nasib baik adelah seketul kawan sudi bantu aku si Azri ni ha, ye lah, masa tu msia baru pukul 8 pagi, sapelah yang rajin sangat nak terpacak kat office time-time macam gitu, lulz. Bagus Azri ni, dia rilex je denga aku hilang henpon & kat siem reap sorang-sorang, siap boleh melawak #adoi sebab dia tau aku boleh handle kot, haha. So Azri berjaya whatsapp si Chels, & aku nampak Chels turun ke lobby, ahh finally..lega, wahaha what a kejayaan!

Pada masa sama aku inbox kakngah aku no phone Chels, nak dijadikan cerita lagi sekali, aku tanya Chels, ulang apa nombor phone dia, lepas tu dia pegi tunjuk whatsapp Azri, aku pun blur masa tu, aku fikir "ai, nombor phone sendiri tak ingat??" sambil salin no phone kat whatsapp *dalam tak sedar sebenarnya aku salin no phone Azri! aaargghhh! *benda ni effect masa aku balik Mesia, sebab misscommunication dengan family* uhhh apa lah kelam-kabot punya pasal.

Tapi apa pun, aku bersyukur berjaya track kawan aku kat Siem Reap, ahahaha.. what a challenging journey. Aku kagum, diri aku yang mudah menangis ni, surprisingly aku tak menangis! Sebab aku sebok fikir, macam mana nak selesaikan masalah ni, so, pats on my shoulder la, ngee.. & the best part is, harini lah hari yang aku paling banyak bersembang & tegur strangers, funny how when you are in trouble, strangers paling banyak tolong kau, huhu.. just tips dia, jangan terlalu clingy atau depends@percaya orang 100%, tu je lah, ada barrier dalam setiap hal, sebab kemungkinan orang ambil kesempatan tu pun ade jugak.

So far aku travel, aku dah merasa demam teruk, tertinggal flight, handphone hilang, emm apa lagi ek.. eh macam-macam dugaan bila ak travel ni sebenarnya, tapi so far 3 ni lah paling menduga, huhu.. Apa pun, bila benda-benda ni jadi, aku kena sentiasa push & motivate diri aku untuk "berjalan & terus kan" jugak, sebab aku memang tak suka benda separuh-separuh jalan ni. Nak buat sesuatu, buat sampai habis. 

Dalam segala hal, sebenarnya, diri kau adalah motivator no.1, semua ni mental, syukur aku dapat overcome situasi ni.. Sebenarnya lepas hilang hp ni ada jugak la dugaan-dugaan kecil lain sepanjang perjalanan, tapi tiap-tiap hari aku manage untuk refresh diri aku & cari jalan. Tapi..setelah berhempas pulas untuk trip ni (dalam perjalanan pulang, I feel good already, sebab dapat overcome everything) sesampai rumah aku kena tuduh bukan-bukan, ayah aku kondem macam biasa, dan telah buat moral aku jatuh 100% balik, padahal motif aku travel adalah untuk recharge mood & semangat aku, uh.. tough month, is tough~ hmm

No comments:

Post a Comment