Sunday 16 June 2013

Food that reminds me of places

Well today tiba-tiba aku notice tentang 1 benda, since I love food so much, tiap-tiap kali aku berjalan ke suatu negara tu, mesti setiap tempat macam ade 1 trademark makanan/minuman yang.. hari-hari wajib beli, samada sebab dia murah or mudah didapati kat situ. Since takde lah banyak tempat aku dah pegi.. tapi ni list food & tempat :

Phuket, Thailand : 
Coke 10 Bhat :P
Coke seringgit! semua kedai ade jual, murah pulak tu, yg paling penting, dia dalam botol kaca.. mule-mule rase nak simpan semua botol, tapi dah 1 hari nak 2 kali beli minum, berbotol-botol pulak, buat berat beg je nanti, so aku bawak balik 1 je last sekali, haha..! tp ape pun.. perasaan dia best minum dalam botol kace kecik ngade-ngade & murah!

Singapore :
Hmm, tau tak ape pengubat hati aku mase kat Singapore? memandangkan semua nye mahal-mahal, aku paling favourite pegi 7E, beli slurpee perisa white chocolate, pelik tak? tah bagi aku pelik sebab takde kt mesia, dia perisa white chocolate, bukan macam milkshake, tapi ade gas, & it's a slurpee..! & murah je.. tak ingat harge lah, tapi dalam +-2 SGD kot, I mean..murah lah untuk harge singapore. best, hari-hari beli minum ':D
kalau ade kat Mesia, mintak maap, lulz *google image*
Yogyakarta, Indonesia :
Well, tang ni macam tak ade je, sebab aktiviti kami pack & try macam-macam jenis food, sampai tak sempat nak cari makanan/ minuman yang saje-saje nak kunyah. Tapi mungkin Kedai makan SS Sambal kot boleh jadi trademark, sebab hari-hari rasa nak makan kat SS Sambal. Masakan dia style macam ayam penyet, murah pulak tu! makan 3 orang total +-RM 20, siap order air fresh juice lagi..! Kedai ni ade few branch, jadi tiap-tiap kali supir drive lalu depan SS, mesti kami jerit, SS Sambal..! lol

gamba makanan takde sebab terlalu enak sampai lupa nak snap, lol
Sydney, Australia :
Mase kecik dulu datang sini, hari-hari aku paw ayah belikan ice-cream Cadbury crunchy, dia bukan chocolate biase ok, dia ice-cream. Ingatkan haritu nak cari balik, tapi sebab macam agak kelam-kabut, aku jumpa benda lain yang masa kecik-kecik suke makan jugak, Macademia nuts covered with honey, huwaaaargh ~~ kunyahan pertama selepas 15 tahun yg lepas, aku merasakan amat bahagia, & aku cakap kat diri aku, memang ni lah kacang yang aku dok cari-cari & mengidam selama ini (eh wat happen to Cadbury? lol). Tapi mahalnya.. 4 AUD untuk lebih kurang 1 genggam kacang? tapi aku pejam mate beli, & makan sorang-sorang, muahaha. Selain kacang, I bought a lot's of nougat & Cadbury chocolate sebab yang 2 ni memang murah, 1 bag like 2 AUD or 3 AUD? patut beli banyak-banyak lagi!
kat Paddy's Market 4 AUD, yang ni beli kat kedai buah 6 AUD, tapi yg ni lagi sedap


Buat mase ni baru pegi 4 tempat, kalau ade, boleh tambah catit lagi nanti, hehe

No comments:

Post a Comment