Monday 17 June 2013

Sydney Day 4 (Cougee &Paddy's Market)

*tibe-tibe Sydney hari ke-4? ape blog aku ni..?? hahaha

Hari ke-4 ni aku dah decide untuk bangun awal, & just walk around auntie yati's house area, & find a nice coffee shop to drop by kejap. Auntie Yati punye rumah area Cougee beach, rumah kat sini tak macam kawasan perumahan dekat Malaysia, aku rasa macam dalam taman yang cantik, & building rumah-rumah dia sangat comel, & each house ade garden-garden yang cantik, tambah dengan weather sejuk, memang syiok jalan kaki. Sambil jalan, pass by dengan penduduk-penduduk kat area tu, they will smile & say good morning to you!  Nak dijadikan cerita, mak pun nak ikut.. so ok la. misi aku nak cari town sebenanye, sebab everytime balik mane-mane, aku notice auntie mesti lalu 1 town kecik yang dekat dengan house area dia. After half an hour walk, finally aku berjaya jumpe town! ho yeah! Perasaan punya lah gembira, dalam hati nak coffee coffee coffee! Sekali mak cakap, dah nak pukul 9, takut auntie tunggu kami, so dia ajak balik, huwaaa...~!

dapat jalan-jalan kawasan perumahan pun dah seronok...lulz
So once we reach auntie yati's home back, she bring us to Paddy's Market, kalau nak shopping souvenir kat sini lah baru borong banyak-banyak sebab semua murah. We reach there around 9.30 am, & aunty Yati will pick us back around 12 noon.

Paddy's Market
Taktau kenapa, aku masa tu rasa macam malas nak beli souvenir banyak-banyak sangat, sebab kalau beli banyak pun bukan habis bagi kat orang pun & this time aku punye strategi nak cari barang yang elok & bile bagi, orang tu betul-betul suke & pakai. Tak spend mase lame sangat kat bawah, kat situ aku cume beli fridge magnet, keychain & pencil case. The rest aku banyak beli kacang & nougat, sebab kat sini datang kalau tak beli kacang & nougat memang rugi, sebab jual banyak & murah, jual timbang2 gitu.

Lepas tu rase curious, nak tengok ape ade kat atas, sebab nampak macam ade shopping mall, so aku try lari jenguk, benda pertama aku nampak, dekat centre court diorang tengah buat sales kasut Vans hoi! Honestly, aku dah lama teringin nak beli sepasang Vans, tapi aku rase harga nya macam agak pricey for a sneakers & aku pulak jenis jarang-jarang pakai sneakers (saje gatal nak ade sepasang), jadi aku delay dulu keinginan tu, tapi memandangkan dah longgok-longgok depan mate, memang size ioll pulak, semua 30 AUD je oi..! apo lagi, rembat lah sepasang :)) *tu pun duk fikir 2, 3 kali nak beli ke tak, bise lah..kanak-kanak bajet, lulz

Lepastu aku nampak ade macam kiosk untuk kite online,  dalam 2 AUD untuk half an hour kot, sebab i'oll tak pakai smart phone, so dah 4 hari tak online. Tapi masa tu aku rase, ahh pedulikan dunia online, I don't want to be a cyber slaves, let's enjoy masa di Sydney sebaik-baiknya.

So naik level atas, saje pusing-pusing, dari jauh nampak 1 kedai macam tengah buat clearance sale, masuk je la.. keadaan kedai dia sebijik macam kedai-kedai kat sungai wang tu, so aku ingat..owh.. ni mesti tak best... masuk tengok not bad, cardigen 4 AUD, ape kah? mesia pun tak dapat, & it's actually an Ausie brand, material lembut, memang jenis aku suke, ye lah pakai tak panas. So I grab 1 dress, 1 top & 1 cardigen. Dalam kepala kira-kira, ade la kot dalam 20 AUD ni, takpelah grab je esok dah balik pun.. sekali tau tak harge dia berape? total 11 AUD aje.. dia bagi discount lagi-lagi! Ikutkan hati nak masuk balik kedai rembat lagi, tapi sebab, eh lupe lak..mak aku mane ye? aha..dah janji dengan mak nak jumpe balik kat depan entrance around 12. So terpakse lah lari-lari :P

On the way nak turun, nampak banyak pulak kedai tengah sales sana-sini, aku syak sebab diorang baru nak winter, jadi stock-stock summer semua diorang nak habiskan, jadi semua yang branded pun jual murah. Memang untung kalau datang masa-masa macam ni.

Sampai kat depan Paddy's Market, tunggu lah mak... tunggu punya tunggu, aih mane mak ni? Sampai aku sempat masuk pegi beli nougat lagi 2 bungkus ok. Almost 1 hour, aku syak, mak ni mesti dia salah tunggu tempat ni, sebab Paddy's market ni ade banyak pintu, so I decided untuk tawaf & check 1 by 1, sekali, ha..memang mak salah tunggu tempat pun.. dah tu dia pulak yang marah aku, dia kate tempat dia tunggu betul sebab ade kedai jual kacang T_T (tapi mak..kedai jual kacang yang kite janji tu besar..kedai kacang ni jual atas meja je T_T).. Aaaa... dah terbuang masa. Call Auntie, she pick us up half an hour later.. she plan to bring me to the zoo, sebab tu kalau boleh aku taknak buang mase sangat kat Paddy's Market. 

No comments:

Post a Comment