Monday 17 June 2013

Sydney Day 4 (Tarongga Zoo & Harbour Bridge)

Aku rasa, hari ke-4 ni lah (Sabtu) hari paling best aku berada di Sydney, sebab plan asalnya memang nak berjalan sorang-sorang dekat Sydney, tapi sebab auntie yati dia lupe kot yang saye ni dah tua sebenanyer, so dia tak berani nak tinggalkan aku sorang-sorang dekat city...hehe

Aku bukan taknak jalan dengan mak aku, cume style aku ni kena tegar sikit kot, coz I can walk the whole day! & aku jalan memang laju! so mintak maap la noh. Aku suke jalan kaki, bagi aku feel round town dengan kereta, dengan feel berjalan kaki tu lain, dia lagi best sebab kite boleh redah je masuk lorong mane kite suke & appreciates scenery tu dengan lebih baik. Tambah pulak pegi negara yang sejuk, jalan kaki je lah semua, bukan keluar peluh sangat pun, haha!

Tau tak kenape aku nak pergi zoo sangat? no. 1 sebab aku nak cari Koala & Kanggaroo, no.2, sebab aku saja nak cari alasan untuk jalan sorang-sorang, sebab aku tau, takde sape akan temankan aku untuk pegi zoo, mak & auntie dah berumur, mane minat semua ni, & taktik aku berjaya, hahaha..! Auntie & mak so nice, sanggup walk me to the ticket counter, owh, sebab nak ke zoo kena naik ferry. So I pay for the ferry ticket, pegi balik 11 AUD, masa tu aku tak pikir mahal ke murah dah.. (ticket zoo tak masuk lagi oi), Auntie tanye, "how much for the ferry ticket", aku jawab "11 AUD", auntie cakap "bloody expensive..!", tengok, orang dok sana pun cakap mahal, lol! tapi masa ni aku tak kesah dah, esok last... just spend tak payah pikir sangat dah. So they leave me alone there, seronok naik ferry, feeling-feeling gitu.. dapat tengok Opera house from all angle, half an hour sampai..

tu cruise, yang aku naik feryy je.. heheh



Ok, sampai Tarongga Zoo, kena naik bas pulak, 2.20 AUD, bas tu kejap je pun, kalau jalan kaki pun sampai sebenanye, ni semua taktik tau, ceh! Masuk Zoo, harge ticket, 40 AUD, huwaaa... whatever~
Tapi Zoo dia besaaa... cume aku rugi la, dah nak pukul 2 baru masuk Zoo, show semua dah habis, so just have a nice walk & enjoy tengok haiwan-haiwan :) Zoo sini best, besar, bersih & few animals diorang lepaskan gitu je..haha! Area kanggaroo, kite boleh masuk cage dia, tapi aku tak pasti boleh pegang ke tak, aku tengok semua orang tengok je, aku nak pegang tapi takut kena boxing pulak dengan kanggaroo tu, so, tengok aje lah.. haha!
tak edit langsung, nak tunjuk cantek kan langit? :)

kanggaroo macho


fluffly cekodok, hihi


Actually, kalau tak rushing, next time korang check out flyers kat tempat beli ticket ferry dulu, sebenarnye diorang ade package boleh beli mase beli ferry ticket,  

ticket ferry + zoo + cable car (dalam zoo) + ticket bus = 50 AUD? 

which is cheaper lah, macam yang aku "terkena" 

ferry (11 AUD) + bus pegi balik (4.40 AUD) + zoo (40 AUD) = 54.40 AUD
save 5 dollar, tapi kalau darab 3, untung jugak kan? tu pun tak includes cable car lagi tau

Sebelum aku datang Sydney, aku ade mintak advice Fatt, jap pembetulan, Fatt yang awal-awal advice aku pasal zoo, dia kate Tarongga zoo tak best sebab tak boleh pegang koala & kanggaroo, betul la ape dia cakap tu..tapi sebab masa tu kite ni menumpang kereta orang, jadi segan pulak nak suruh hantar sana-sini, ikut je la mane dia nak hantar kite.. sebab aku ade tanye, takde zoo lain ke selain Tarongga, Auntie Yati kate takde, dia ibarat kalau kau duduk Malaysia, kau tau ke ade zoo lain selain Zoo negara tu? hahaha, so aku tak salahkan Auntie langsung. Mase tu aku positif je, orang nak hantarkan kite pegi pun dah cukup baik Nash..so just enjoy mane tempat yang kite boleh pegi, Insyallah ade rezki kite pegi zoo lain pulak ye Nash..*mood pujuk hati.. wakaka. Tapi dalam pade mase yg same aku rase kelako, ni lah zoo yg aku paling nak avoid, terpegi jugak, mesti Fatt kecewa dengan aku! hahaha!

Dah pukul 4.00 pm, Zoo pun buat announcement untuk tutup, so aku pun pulang ke darat semula.. btw.. kawan aku kirim cari beli vintage bag, sebab sydney kan famous dengan flee marketnye.. & flee market kalau tak silap on weekends je. Aku ni tak tahu tempat masalahnya, pukul 5 dah gelap banyak kedai dah tutup pulak..! Kalau ikut direction auntie Yati, nak cari The Rock market, dia kate jalan ke arah harbour bridge. Masa ni aku tak yakin flea market dok bukak lagi, sebab hari pun dah nak gelap. jalan punye jalan, macam takde ape-ape je, sampai la jumpe Harbour Bridge.. nice spot to take photos.. tengok-tengok betri compact camera kong.. kwang kwang kwang..yeay padan muke kitew.. henpon murah sangat-sangat, segan pulak nak mintak orang ambik kan gamba, lain la kalau pakai ipong ke samsung SIII ke, last skali aku camwhore sendiri-sendiri je pakai handphone toaster, (tak penah dibuat) hahahaha! Lepas tu termenung.. sebab sedih gak..sebenanye salah 1 misi nak gi Sydney memang nak cari flea market cari barang-barang rare.. esok dah nak balik..mane sempat..sedih ;(

Dah termenung lebih dari half an hour, aku pun patah balik..sekali nampak 1 lorong, aku pun masuk.. lalu.. aku pun terjumpe la The Rock Market tu...dan... kedai-kedai semu tengah bungkus, hahahahahah..! "Kalau" lah aku tak termenung setengah jam tadi, mungkin ade peluang tengok barang-barang lagi...well takde rezki..nak buat acane? hewhew

Tapi, haritu nasib aku agak baik, on the way nak balik ke tempat Auntie aku drop tadi, rupe-rupenya, malam tu ade Vivid light show, cool gila! Diorang buat macam graphic light exhibition on their building, even on the Opera house, nice gila! tapi camera... miumiumiu.. so dalam ingatan aku je lah ek..ade la gmba pakai toaster sikit ni ha, lulz.




Dah puas tengok lampu, perot pun berdongdang sayang, aku lupaaa... 1 hari aku tak makan harini, time tu dah pukul 7 malam ok! So aku jumpa 1 cafe ni jual fried seafood, so aku order lah Fish & Chip, eh kejap, sebenanye aku order 1 fish stick je, which is cheaper & smaller dr fish & chip, tapi dia pegi bagi aku fish & chip, tapi charge aku harge fish stick, mase tu aku tak sedar, bayar je lah, dengan cafe latte 1, fish stick 3 AUD, latte 4 AUD. So cari bench kosong, duduk situ, bukak-bukak, fish & chip yang besar.. Alhamdulillah..rezeki aku lagi owh.. haha! Tapi jujur, masa ni aku rase heaven sangat.. duduk kat bench tengah-tengah bandar Sydney, orang ramai, tapi tak crowded, makan fish & chip panas-panas dengan latte, memang layan habaq hang..! bagi aku nilai 7 AUD makan macam tu pun aku rase puas hati & gembira :)

Lepas makan, tak jauh dari tempat lepak ade Starbucks... macam biasa, beli tumbler untuk travel collection dengan untuk kawan yang kirim. Aku lupa sini beli tumbler dapat free drinks, so aku pun minum lah lagi 1 kopi Mocha praline, hahahah! adoi..bahagianya aku dan perot aku malam ni...huahua!

Dah settle Starbucks, mase lepak makan tadi aku duduk kat bench depan kedai souvenirs yang sangat besar, tadi taknak masuk sebab ingatkan barang dia mahal-mahal, tapi takde lah mahal sangat, standard price, maybe mahal sikitt je dari Paddy's Market, tapi barang dia elok- elok & ade souvenir selection yang lain sikit.

Half an hour later aunty pun sampai... just nice..

Aku suke Sydney, sebab kau jalan sorang-sorang or makan sorang-sorang or camwhore sorang-sorang, takde sape nak peduli, sebab bagi diorang contohnya ko minum kopi sorang-sorang or bace buku kat  bench tengah-tengah bandar, benda tu biase kot. I like..!

Malam, sampai rumah aunty, buat ape lagi.. dah mandi & packing untuk balik.. layan movie kat TV sambil layan macademia nuts.. emm..memang heaven & tido nyenyak selepas itu, huhu.

No comments:

Post a Comment