Thursday 1 May 2014

Summer in OZ - Day 4 QVB, Paddy's Market, Surry Hills, Lidcombe

Ok, walaupun kali ni aku tido dibawah lantai dengan hanya berselimutkan cardigen, it was not bad, selesa jugak la sebenarnya, haha.

Pagi ni siap-siap aku pening sikit, macam mana ya, petang nak pi jumpa Alison, tapi takkan nak patah balik ke King Cross, So aku telah decide untuk angkut je backpack 5kg tu, (5 kg la kut, haritu timbang kat airport 6 kg, ni dah reduce barang sikit).

So kami menapak dari Springfield Lodge ke King Cross train station, dalam 5 minute walk je. We bought Train ticket to Martin Place, Mak & Maklong return, +- 5 AUD, mine was +- 3 AUD 1 way. It was just 1 station stop, hmm..mahal kan.. aku pejam mata ja dulu, sebab after 4th day, baru naik train ni, still ok.

Sampai je, kami pun terus muncul dekat kawasan CDB, so we just walked along George Street, untuk menghala ke shopping mall QVB, sepanjang perjalanan memang banyak orang-orang office dimana-mana, kira macam centre KL la ni, huhu.
CDB whatsuuuppp~!





gile ko bagi sample free beso ni?! tapi aku tak sempat rasa, sebab sampai rumah dah lewat malam takut dah rosak :'(
besarnyaaaa Apple stooooreee #jakunmode
Ipoh in Sydney?? I bet it's not a halal restaurant
We didn't really do any shopping, tujuan datang sini bukan nak beli barang branded pun, just nak enjoy the building, the people, especially nak tengok bangunan QVB tu, memang antik dan cantik! owh, on the way ke QVB tu, macam ada laluan bawah tanah dari shopping mall MYERS, kami jumpa food court, ada la kiosk jual makanan macam kebab, tapi sebelah dia pun ada halal Indian food, & sebelah nya lagi ade jual lauk-lauk asian seafood, tengok menu takde pork & they have lunch set 7 AUD, a rice and choice of 2 lauk, ok aku & maklong pilih yg ni, not bad, mengenyangkan, sampai eh mengah gak la. Mak was happy with her Indian kari-kari ':D

nampak bersepah, tapi sebenarnya fish & tofu dia sedap!
Inside QVB
Kemudian kami teruskan perjalanan, dah puas tengok shopping mall mahal-mahal, Aku cakap kat mak & maklong, "sekarang dah pukul 3 ptg, kalau nak pegi Paddy's Market, kena pergi sekarang sebab by 5 dah tutup", & diorang terus bersorak & kata jommmm kita pegi sekaranggg.

from QVB quite lost jugak la tengok peta, Maklong was very helpful tang peta-peta ni, so ask around, & cari Sussex Road @ chinatown area, & yeay berjaya! Once at Paddy's Market, semua bawak haluan masing-masing.

Aku attack 1 kedai souvenirs fevret ni, pekerja dia indon & thailand, & mintak izin, bole tak letak backpack 5kg aku ni kat kaunter sat sementara shopping, & they all so nice, mengalu-alukan sangat kehadiran bag aku disitu..huhu. This time beli fridge magnet sikit je, sebab haritu dah bagi korang kan, haha, so I just beli sikit-sikit ape yg patut je, sikit tak sikit 33 AUD jugak ler aku habis, ape la yg aku beli ni Nashhh, huahua, takpelah rezeki harus dikongsi bersama...ye dak? huhu *gambar tak amik, I busy shopping! ain't got time for that, lol*

Lepas dah shopping & round-round, mak sms, cakap dah tunggu tempat kita jumpa tadi, so I go there & wait with mak for maklong, sekali maklong terlari-lari dengan gembira nya, sebab dia jumpa kedai tshirt & yang jaga kedai nya budak melayu, haha! so kami pun pi balik la kedai tu, diorang tengah belek-belek baju, aku pun bersembang dengan mamat tu, nama dia Faiz, kedai tu jual tshirt tye die yg ada painting2, actually aku nak tanye dia, camana nak pi station Central, mamat ni punya baik, siap bawak kami keluar dari building & bagi direction yang details lagi, untung kami kenal orang-orang yang baik hati disini, hehe.

Owh ya..btw mak & maklong dah beli tiket return to Martin Place, tapi Faiz kata, cakap je dengan orang jaga tiket tu, normally diorang tak kesah sangat & akan bagi lepas je, & memang benar kata Faiz...baik betul orang-orang kat sini, orang jaga tiket kata ok je, boleh balik ke King Cross terus since its only 1 stop different.

So... aku dah lepas kan mak & maklong aku, ha... time ni baru betul lah masa untuk puaskan hati aku, sebab trip solo aku sudah bermula... hehe.. Actually tak berapa nak solo la, sebab aku nak jumpa kawan aku Alison, but this is the first time we will meet up as a friend, sebab haritu jumpa as a stranger, cewah.
Central
Masa tu baru pukul 4.30 pm, Alison diam je, kate nak jumpe pukul 4.30? aku syak dia kat office lagi ni, paham sangat la keje graphic designer ni, deadline semua nak punctual, balik keje mane penah punctual nya. See, bukan designer mesia je balik keje lambat ok, designer oz pun sama ja kaedahnya. haha.. Dahtu nasib baik Central ni ada free wi-fi, yahuu~! Takpe Alison... ko balik keje lambat-lambat pun bagus, tapi jangan la sampai malam, haha.

Around 6.30 pm, Alison shows up, yay! aku ni bukan lah orang yg suka pelok-pelok, tp sejak sampai oz ni, dah la sejuk, pastu mmg culture nye bila berjumpa ja pelok2 kan, so aku pelok je sapa2 yg sudi pelok aku, haha! We were so happy & tak sangka dapat jumpa sekali lagi! So first thing we do, we walk to Surry Hills for our dinner ^_^ Alison ade sms aku few days before, dia tanya aku teringin nak pegi mana, aku ada sebut pasal Surry Hills, owh tak sangkanya dia sgt sweet plan utk bawak aku dinner kat sini, ngeee

Alison ni baguih tau, dia tau nak jumpa aku, dia siap google orang Islam ni tak boleh makan apa, & since aku cakap I can't take meat here, so we went for a Japanese Restaurant, waktu dia bagitau nak bawak aku dinner, ingatkan kedai biasa-biasa ja, ni aku tengok dah macam fine dining punya tempat, telan air liur jap, pastu tengok menu, around 18 AUD, aa... ok ok... aku boleh cope lagi dengan harga ni (T_T) takpa sekali sekala... haha! aku segan nak amik gambar, nanti depa kata orang Malaysia ni poyo, sikit-sikit snap sikit-sikit snap, lol

The food was really good! mine is teriyaki Salmon & soba fish kot, besar ok portion dia, patut kongsi 2 orang, tapi si Alison pi order beef teriyaki, kami add on nasi sorang semangkok, we were struggling to finish the food, nasib baik sedap! @_@, burp~

Thank you Alison! I'm so lucky to have you as a friend! :'D
I am glad I met Alison, sebenarnya aku ni seorang yang anti sosial & susah nak buat kawan, but sometimes I will meet people like Alison, the person who I will just clique, & sampai aku terlalu comfortable & bercakap bahasa melayu dengan dia tanpa disedari, haha. Sembang punya sembang dah almost 9 pm, so we call for the bill, & you know what, Alison belanja aku makan :"D, aaaa... terharunya... apa ni... ramai nya orang baik di sydney ni..!

Then we walked & take train back to Alison's place, in Lidcombe. It's quite a walk from the station to her house, tapi sebab sejuk, sedap je jalan. Sampai rumah, her parents were waiting for us to reach home. Kesian parents dia, dah siap-siap nak tido, tapi kami ni kanak-kanak tak sedar diri balik lewat malam, mak dia siap buat kan aku teh & jamu biskut, mygaddd baiknya! So kami sembang-sembang dengan parents dia, a very nice family! :)

So naik atas untuk tido, aku dapat 1 bedroom, owh my... aku memang tak expect benda ni, sebenarnya, kalau dapat tido kat sofa pun dah hepi, pastu masuk bilik air dia ada bath tub, haha, gila batak aku, I just wondered, depa ni Philippines yg migrate ke oz, tapi boleh beli rumah atas tanah, ada garden besar & rumah yg cantek ok! what if I....? ahh...ala..apa salahnya berangan kan..hehe
katil besar untuk aku?? family awak too generous :')
kami baru nak research pasal Blue Mountain, haha!
Lepas kami took shower, lepak bilik Alison jap, google2 pasal Blue Mountain, sampai kami pun masing-masing dah berlaga-laga menguap & rasa esok kita redah je la Alison oi... haha.. Aku pun harini dah berjalan kaki dari 10 am till 11 pm, dengan backpack di belakang, gigih kak Ton! Jadi kena la tido awal, esok nak pegi mendaki Blue Mountain! yippey!

No comments:

Post a Comment