Friday 2 May 2014

Summer in OZ - Day 5 Blue Mountain

Ok, aku dah susun balik cerita Sydney ni, mengikut turutan Hari :P

Ok, we plan to start the day at around 7 am, siap-siap, harini agenda kita nak hiking ke Blue Mountain, weehuu~!

Sebenarnya, masa plan nak datang sini lagi, memang ada plan nak ke Blue Mountain coz last year, auntie aku just park the car kat echo point, dan balik, I was like, huh?? So initial plan, this time kalau pi nak naik cable car scenic railway tu, aku dah boleh puas hati ni. Tapi tak sangka pulak si Alison ni memang nak ajak aku ke sini, untuk trekking! apa?! ini amat cool~!

Cuma problem dia baju aku tatau nak pakai ape sebab mana ada plan nak buat aktiviti-aktiviti riadah kat sini, lalu aku pun sarung je la legging rm10 & nasib baik semalam kat Paddy's market, tergerak hati nak beli je sehelai T-shirt as a souvenir untuk diri sendiri, selalu aku takdak la nak minat tiset-tiset ni, tapi bajet tourist sangat pakai tiset ni tau, huhu, & terima kasey kepada loafer Camel active gua, tapak masih cun lagi. Dahtu, risau jugak kalau sejuk menggigil macam tahun lepas, even dah pakai lapis-lapis haritu, legging ni dah la nipis gila, so Alison pinjamkan jaket dia, so sweet~ hehe

Had a light breakfast, mak dia siap buat breakfast lagi, toast & telur, aku tak expect pun orang layan aku baik-baik macam ni, uh... time kaseh :") lepas tu, aku paksa Alison buat kan kopi untuk aku, *owh naik tocang ha?* haha!

*gambar : hmm siap garden lagi belakang rumah yow.. & say helo to Alison's dog, King, dia suka saya :D



So lepas breakfast kami menapak ke train station Lidcombe, switch train dekat Maroubra, & terus ke station Katoomba. Ticket was around 17 AUD, guess what, Alison belanja aku lagi o_O' ahah... orang memberi kita menerima ler :'D.

Perjalanan, ambil masa dalam 1 jam setengah, ke 2 jam? eh tak ingat la, sebab sepanjang perjalanan kami bersemmmbang aje, owh btw, masa nak duduk dalam train, kami duduk mengadap sorang minah saleh ni, lama sangat kot perjalanan, & maybe dia notice Alison ni orang local, so dia tanya ada toilet tak dalam train ni? Alison jawab, dia pun taktau, sebab jarang naik train ni sebenarnya, hahah!

So kami pun gelak & start dari situ, kenal-kenal, nama dia Elloise, she's from Canada, but in Montreal, so her 1st language is French, macam cooooll gila, Alison is an Ausie Philippines, & Elloise is a Canadian French, what a fusion culture we got here! aku ja Melayu tulen, hahah! Minah ni travel solo rupanya, she will be travelling alone in OZ for 6 months, T_T *nangis la dengar, jeles wey~ haha. So aku pun tanya la, "So you are going for tracking too? alone? Do you want to join us? coz we kinda lost, so let just get lost together, hahaha", Elloise kate "If you guys don't mind, sounds good!", so trip kami automatically jadi trip bertiga, yeay! lagi ramai lagi selamat rasanya sebab kami ni semua pompuan :)

Dari Katoomba nak ke Blue Mountain Echo Point agak jauh sikit, kami confuse sebenarnya, sebab tempat tanya yang ada sini semua sediakan pakej tourist bus, dah la mahal, 95AUD?? Kalau ada Multi pas, maybe korang boleh naik je mana-mana bus ke Echo Point, tapi aku & Allison takdak pas tu, so kitorang decide untuk just menapak ke Echo Point, Elloise walaupun dia ada Multi pass, dia kate dia tak kesah nak jalan kaki, lalu kami pun follow je orang-orang yang bawak backpack & cheapskate macam kami ni... hehe.. If im not mistaken, to reach echo point took around 30 minutes walk. Ikut laluan kedai-kedai kat town, masuk kawasan perumahan, & just ikut signboard dekat mana Echo Point.

95 AUD/family, 38 AUD/adult, if nak travel rilek-rilek bole la guna ni
Katoomba town, jalan je ikut kedai-kedai ni
follow je tah sapa-sapa yang pakai backpack, omg look at the sky...!
mangsa kedua, kami ikut saje, haha

So we reach Echo Point, snap-snap photo sat, sini tourist punya lah ramai, masuk souvenir shop, pegi information counter, tanya guide & ambik map. Emm..masa orang ni terangkan, dia kata once we reach cable car area, kena bayar +-10AUD, untuk bush walking trail, tapi aku tak tau lah, rasanya sepanjang perjalanan kami main redah je, takde pulak kena bayar apa-apa, haha!

Echo Point, with 3 sisters view at the back, here meet Alison :)


Alison dah familiar dengan kawasan ni, cuma dia kata, ada banyak sangat trail, so dia pun kurang sure, so kita redah saja, kami pun ok je jom! Misi utama kami nak cari Katoomba waterfalls sebab dalam gamba it is like besar & curam gila..! soo excited!

So we all menonong je... sambil jalan ni, ada banyak checkpoint, we took a lots of random picture kat sini :D Cuaca sangat bagus, redup-redup & anginnya sejuk, really nice time for hiking.

After a while jalan, kami jumpa a small waterfall, ni pun dah rasa, ehh seronoknya! so we decided to berenti rehat, celup-celup kaki dalam air sambil makan oreo, hehe :D

wow! ada dayang mandi tak?? lol
air dia sejuk gilos~!
makk saya jumpa ayaq tejun~! *selfie tak berapa nak jadi, haha

Lepas rehat-rehat, kami pun teruskan perjalanan





 *gamba atas ni, aku kena paksa pose, sebenanya aku tengah takut ni, curam gilebabs, diorang pandai-pandai panjat pagar, bole nampak dalam gamba 2nd tu, humaiiigg~! haha!

ni nama dia Witches Leap, sebab nampak tak bentuk dia macam muka =O


Selfie kuasa 3, hahaha!
Well actually aku taktau lah nak kategorikan aktiviti kami ni hiking ke tidak, sebab takde lah extreme sangat pun sebenarnya, masa entrance tu, jalan memang cantek, ada wood floor, tapi at some places memang muddy or totally in forest, I don't feel it's creepy at all, maybe because there are 3 of us, tapi kalau kau sorang-sorang & hutan jadi gelap, mungkin a bit scary.

After a quite long walk, kami follow signboard ke Katoomba waterfalls, masa ni turun tangga, orang yang nak balik nampak tercungap-cungap, risau jugak takut takdak apa kat bawah, tapi tanya-tanya orang yang nak naik, kata diorang memang bawah tu ada waterfalls, so kami pun redah. Jalan sedikit becak, & aku telah terbimbo lak, terjerit kuat bila terpijak lumpur, habis koto kasut aku wey! semua orang terkejut ingatkan aku tegolek gaung ke ape td, haha! maap maap~ haha!

& finally tadaaa~! Katoomba waterfalls, im here!!
lunch at waterfall cliff :)


kami berjaya jumpa Katoomba waterfall, yearghh

best lunch ever! Ayam brand cracker with salmon from mesia, hehe



*owh kasut tu... tersnap sebenarnya, dengan kesempatan ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kasut, tak sia-sia invest, awak dah bawak saya menapak banyak tempat Singapore, Jogja, Penang & Sydney 2013 :) pada masa sama boleh jadi kasut kerja juga..haha... gambar 2nd tu pun saja test, walaupun dia macam mesh, tapi feeling-feeling natgeo pulak :P

Emm..wait for it... tak habes lagi... ada 2 mission, lepas Katoomba waterfalls, kami nak challenge diri untuk climb Giant stairs pulak, masa on the way, orang-orang yang pass by dah warn dah, "kalau ikut jalan ni Giant stairways, ada 900 steps, good luck!" *dalam bahasa omputih, haha.. semua orang kat sini sangat lah friendly, kalau pass by je, mesti cakap helo! so kami pun helo! balik ':D

Sebenarnya ada trail yang senang kalau nak avoid tangga, & sebenarnya aku memang nak avoid tangga tu, sebab dengar nombor 900 tu macam dah buat aku pitam, haha! tapi aku challenge diri aku, kata takpa, kalau Alison dengan Elloise boleh, aku mesti boleh kan diri aku jugak!

Perjalanan nak ke Giant Stairways ni memang sunyi.. so kalau berdua atau sorang, cuba la elakkan, masa ni kami pun dah penat, nak sembang pun tak larat, memang sengap je keadaan, matahari pun dah mula memancar, time ni baru nak rasa penat u'oll~!Aku penah refer 1 blog before datang sini, Poobritney? ke ape tah? dia cerita ada nak buat bushwalking, tapi dah separuh jalan patah balik, sebab jalan dia macam creepy, rasanya mungkin ini kot laluan nya, kalau takdak orang memang creepy tempat ni ':D

 dan finally dalam +-40 minutes walk kami jumpa Giant Stairway tu!

get ready everybodeyh~!! brrrrrr 
ok, muka excited, self captured sebelum challenge, masing-masing konfiden! haha!

So, kami pun mula panjat lah tangga, baru 2 flight of stairs aku dah mengah, macam mana ni T_T, Alison paling depan, Elloise mengah jugak, tapi dia berenti sekejap-sekejap, aku?? aku merangkak aku tak tipu ni.. masa ni dah tak fikir malu..aku fikir nyawa ja.. T_T & jalan separuh tangga mesti kena duduk T_T every 2 flight of stairs ada bench, so setiap bench pun aku rasmi kan T_T, semua orang panggil-panggil nama aku dari atas, pressure nya T_T Aku asyik bisik kat diri sendiri, Nash, kau kena habiskan, macamana nak naik Kinabalu nanti ni?? Aku masa ni sumpah aku senak, sambil rasa macam nak text Zati lepas ni, cakap cancel la Kinabalu wey... T_T tangga sini 90 darjah, pastu kecik-kecik aja, huwwwwaaaa tak macho dah abang Nash T_T

Akhirnya....lepas lebih kurang half & hour climb, kami pun sampai ke puncak, ooo..rupanya puncak dia akan sampai betul-betul bawah 3 sisters tu, cool nya~! aku pun macam tak percaya bila sampai, aku asyik tanya," is that it?, have we finish the stairs?? really?? thank Goddd~!" haha, btw masa naik tangga, ada orang turun, yang aku pelik siap pakai dress & kasut pompuan, korang ni bia benar, taktau bawah tu ada apa, muahaha~

So selesai lah finale Blue Mountain, we start at 11 am and finish around 4.30 pm, what a nice work out! ambik gambar kejayaan sikit

like a boss! *padahal~ kwang kwang~
Alison maintain cute, 1st sampai tu~!
Elloise pun dah malas nak pandang camera masa ni, haha!
So dah selesai hiking, kami pun pulang semula ke town Katoomba, masa ni masing-masing dah lemau, mula-mula Elloise kata before balik nak singgah ke Leura, another small town, 1 stop station, aku pun beli la ticket, dalam 1.60 AUD, tapi sementara tunggu train nak bergerak tu, aku fikir-fikir balik, sebab malam ni Alison plan nak have dinner kat Darling Hobour, sekarang dah pukul 5, sempat ke? perjalanan almost 2 hours, so aku suggest kat diorang, apa kata kita cancel je Leura, kedai pun banyak dah tutup, takut takde ape, & im willing to burn my ticket, & semua orang agree, sebab dah penat & takut rushing. On the way dalam train, masing-masing, hmmm tido la apa lagi.. penat wooo

Sampai rumah Alison around 7 pm, nak siap-siap, mandi, & pack my stuff, sebab malam ni akan tido kat Railway Central backpackers pulak, around 8pm kami take train to Central, check in kejap, mujur my hostel memang betul-betul kat train station. Dah letak bag, menapak ke Darling habour for around 20 minutes walk.

Darling Habour ni, wow, tempat happening, masa ni nak dekat Valentines Day, so banyak lah hiasan berbentuk hati, haha. So kami pun jumpa balik Elloise kat sini, kebetulan backpackers Elloise pun around central area je, kebetulan sangat kan ^_^


Darling Habour at night
tak snap banyak sangat ':D

cheers! saya minum apple juice jerr, huhu
owh my..happy nya muka.. sori excited
Diorang mintak aku pilih, mana restaurant yang aku boleh makan, jujur masa ni aku dah lemau sebenanya, aku nampak tempat ni semua jual seafood, so yakin boleh jak. Tapi tengok harga, jantung aku bakall gugur lagi sekali, per dish at least 25 AUD, takpa...aku cuba untuk cope lagi sekali...haha! sini tempat makan rata-rata harga ni lah, ni pun aku tengok antara paling murah, tapi fikir balik.. eh bukan selalu macam ni, tadi Blue Mountain 1 sen pun kami tak keluar, 1 kejayaan, so anggap la makan ni replace budget blue mountain aku.. hehe..

pastu Alison bagi suggestion untuk share-share food, so boleh rasa semua, aha... I loike sangat..! So kami order, pasta, salad & fish & chip, nyam nyam memang kenyang, lebih dari cukup sebenarnya.. paling superb adalah seafood pasta tu..emm...memang terbaek! Ni kira makan celebrate yang kami berjaya panjat 900 steps Giant stairs tu, reward diri, yahuuu~! haha

Aku jujur la ye, masa ni mata aku dah nak separa tutup sebenarnya, mungkin sebab letih, dalam train tadi pun bole lelap 10 minit je.. Alison & Elloise dah bantai 2 botol beer, memang diorg hyper semacam je la, aku hanya mampu untuk request for cappucino, but still my eyes cannot go weyh..aaarghh~!

Ada kesah kelakar sikit, kebetulan, Alison nak jumpa kawan blind date dia sat gi, haaaa~! patut la tadi dalam hutan asyik tanya kami ni ada boifren ke tak, rupa-rupanya...hahahaha! So after we finish dinner, that guy pun datang join kami, apa nama lupa, tapi hensem mat saleh, haha! So aku & Elloise dah penat & buat-buat paham & balik dulu...bagi la peluang Alison nak dating ha... well, mamat tu pun nampak convincing dan gentlemen :)

So masa ni aku menapak ke hostel je, aku tak masuk bilik terus, I just look for 1 couch & lepak, penat wey~! So sambil lepak, layan online, sini wi-fi bayar, 5AUD for 24 hours, ok la.. daripada takdak.
will review the backpackers place on next post ^_^
Lepas layan online, masa ni dah pukul 2 pagi, apa pun aku kena mandi lagi sekali sebelum tidur, sebab badan lemau sangat. Alison siap sempat sms aku, tanya dah selamat sampai ke belum, oowww...so sweet tau!

Overall I can say, I am very proud with myself, I can say everthing happen today is in the right place & right time, padahal tak terfikir langsung peluang nak dapat hiking kat Blue Mountain ni, & dapat jumpa Elloise pun adalah peluang yang paling tepat sekali :) Dan yang paling penting, 1 sen pun tak keluar, yeargh! Puas hati & bersyukur sangat sebab I manage untuk buat benda yang bukan typical as a tourist in Sydney, Kalau Fatt baca, mesti dia bangga dengan aku #eh #tetibe, haha

Alison, the girl who sat besides me on the plane, & Elloise, the girl who sat infront of me on the train. Thank you guys :)




No comments:

Post a Comment