Saturday 28 June 2014

Summer in OZ - Day 7 Darling Harbour, Yoko Ono's exhibition

Akhirnya berjaya taip post untuk hari yang terakhir~ fuh

Owh my... I can't remember what I ate for breakfast, sebab lama betul aku nak taip balik cerita ni. Owh ya.. I just drink coffee rasenya, sebab nak cepat, nak pack-pack & check out.

Malam tadi aku dah siap-siap inbox fb Eloise *sebab credit wi-fi aku dah nak expired pukul 2 pagi, lol*, pesan jumpa dekat Darling Harbour around 8.40 am. So lepas check out, I left my bagpack at locker berbayar (4AUD for +-5hours), & laju-laju menapak ke Darling Harbour, it took around 20minutes.

Sebenarnya aku malas la nak mai sini lagi, tapi aku tau Eloise ni seorang sahabat yang baik, sebab Alison ada bagitau kami harini dia ada Dragon Boat race sempena Chinese New Year event dekat sini, so pagi-pagi dah terpacak sini, & buat surprise dekat Alison ^o^

street art morning walk, on my way to Darling Harbour

perahu company Alison, woot woot~!
angin sejuk, tapi matahari memancar dengan cemerlangnya!

Haha aku tatau kenapa la, harini dragon boat company Alison pun bernombor 4, yeahhh my lucky number lagi.. haha. Dah selesai tengok lumba perahu, kami menjajau cari Shopping mall sebab cuaca harini, mak ai... panasnya... seakan-akan Sydney nak remind aku..woiii balik la Mesia cepatt~! haha! Beli fruit juice for 3AUD, aku 3 kali sedut dah habis, punya dahaga!

Then, menyinggah ke Maritim Museum, seberang je dari tempat lumba perahu tadi, saja ja nak tau, kot-kot free, tapi tidak ler..bayar... so kami decide untuk beredar dan menuju ke Circular Quay lagi, sebab misi utama aku harini sebenarnya nak tengok Yoko Ono's Art Exhibition.

jenguk-jenguk apa ada sini

Harini penat menapak dia lain macam sikit, mungkin sebab dah hari ke-7 & cuaca yang semakin panas. Mula-mula Eloise mengadu lapar kat aku, tapi aku macam kurang yakin dengan cafe-cafe kat sini.. kalau minum je tak pe la kan, masalahnye aku pun dah lapar. Sampai la aku give up & rasa, sebelum aku pengsan, lebih baik aku makan saja!

So nampak Subways, terus masuk, betul...aku lapar sgt ni.. aku order Sandwich telur je.. sori..aku betul-betul dah lapar & cannot think where to eat anymore :( tapi mak ai...kenmain lagi harga... 7AUD u'oll...inti telur jerrr.. hewhew

Then Continue jalan kaki ke Contemporary Art Gallery, & terus usha Yoko Ono's tiket, price 20AUD, aku tanya Eloise dia ok tak? dia kata, dia pun memang budget around that price, so kami pun ok!

Actually reason nak datang exhibition ni bukan lah minat sangat kat Yoko Ono, tapi sebab tahun lepas datang, memang aku teringin sangat nak tengok apa ada sini, tapi tak sempat. Untuk setiap trip, I will try my best untuk selitkan aktiviti art, at least inspired sikit nak keje nanti, & Alison pun suggest untuk aku pegi exhibition ni. So, why not jom give it a try :)

Ok...exhibition dia pelik-pelik & disturbing sikit, well biasalah Yoko Ono ni dulu kan hippies, tema nya fight for peace, tapi free spirit sampai terlalu open sangat pun creepy juga sebenarnya, haha.

dalam lift gallery on our way to Yoko Ono's :)

Ada 2 attraction yang aku suka,

1) the phone maze ; it a cool intallation, a small room, macam maze, so kau masuk & sesat-sesat sikit, sebab diorang pakai dinding glass & mirror, so it will trick your brain, once you reach the centre, there is a telephone, Yoko Ono will make a random phone calls from New York, so sapa yang lucky boleh la cakap dengan dia! unfortunately non of us are lucky on that day... haha. But I like the Idea.

2) Interactive corner : they throw broken pieces of plates & kau buat la arca masing-masing & display, hahaha... aku taktau la ape yang aku buat aku takdak idea, aku ni lapar je sentiasa, so aku buat la bentuk pizza, hew hew. fight for hunger..maybe? I bet Yoko Ono gonna be proud of me #perasanmode

mine is the pizza, Eloise buat topi yg macam dutch lady pakai tu, siap display tau, ekeke
The rest was ok, ada  pelik-pelik & creepy sikit, aku ni budak graphic, more on visual arts, bila jadi fine art bizare bizare ni aku payah nak digest sikit, penat la aku nak explain kat Eloise yang takde kena mengena dengan art ni, haha. Nasib baik dalam brochure ada explaination sikit, leulz~

paham? aku pun tak, lol
cahaya dari langit
this is not war, everybody wins

Btw, kat bawah, ada free exhibition from few artist, that were quite interesting jugak, ada illustration, arca, video & painting.

1 of photo manipulation exhibition which I really enjoy :)

Dah selesai tengok art exhibition, we decided to walk back to Central area, sebab aku kena lah balik awal sikit flight petang nanti, Auntie Yati will pick me at Central before we go to the Airport.

Ikutkan plan Eloise nak pergi Fish Market, its like another half an hour walk from Darling Harbour. Masa kat Darling Harbour kaki aku dah betul-betul give up, hahaha, Aku cakap sori kat Eloise...aku dah tak mampu nak menapak dalam keadaan yang semakin panas macam ni T_T So we hug & say goodbye to each other.. Im really glad that we meet up, & rasa macam bertuah lak dapat kawan yang baik masa jalan sorang-sorang ni. Mana tahu kalau ada rezki, ke Canada kite cari Eloise pulak :)))

So I walk back to my backpackers in Central to pick my bag kat locker, & terus 5 minute walk to Central station. Dalam half an hour Auntie Yati & Mak pun sampai :)

We ate late lunch before Auntie sent us to the airport. Masa kat airport pun ada insiden aku nyaris nak tertinggal flight sebab terasyik pulak shopping, sampai mak aku announce nama aku kat airport ha, lol! Memandangkan aku berjaya kawal expenses aku for this trip below dari apa yang aku budget, I bought myself my very first Oroton's ;D Lepas tu hahaha balik la ke alam realiti kembali menjalankan kehidupan normal di Malaysia ku.

Total Expenses termasuk flight + makan + accommodation+ shopping + entrance fees + transportation *tak termasuk shop yg dekat airport tu* aku berjaya limit kan, RM2211, yahuu~! Ada masa nanti aku nak taip details my expenses, senang refer untuk future nanti :)

Overall I can say, this is 1 of the best trip I ever had! Dengan takde itinerary nak buat apa, semua nya asal boleh je@ go with the flow, dapat jumpa ramai orang yang friendly dan baik-baik & I really enjoy the whole 7 days trip :D For me Sydney is a perfect destination because you get a bit of everything, the city, the beach & the nature!

Travel solo & meet up new people untuk beberapa hari adalah sangat menenangkan, sebab kita boleh buat apa saja yang kita suka tanpa risau kan kehendak orang lain, hehe. So far this is the most satisfying trip I ever had, Mak & Maklong pun sangat gembira dapat bercuti dekat sini, Alhamdulillah.. kalau ada rezki dapat datang sini lagi pun saya tak kesah, I love Sydney :'D