Monday 23 June 2014

Summer in OZ - Day 6 Circular Quay

pintu bilik depan dorm saya, no.224! 4! 4!,hehe
Good Morning! I feel GOOD today! but my otot-otot & urat-urat don't really feel good~ haha
Malam tadi aku memang tak boleh nak tido nyenyak, mungkin sebab otot aku terkezut kot, haha, so terjaga banyak kali jugak lah.. so a bit difficult for me to get up from bed this morning.

Dalam pukul 9.30 am baru bangun & mandi. Lepas tu baru lah nak berani kan diri pergi ke kitchen, ni 1st time I solo duduk kat backpackers ni, aku ni dah la penyegan, tapi tengok semua orang pun buat hal masing-masing dan tiada masa nak peduli tengok kau.. haha.. bagus bagus... aku suka environment macam ni. So aku pun bawak turun lah instant noodle dengan kopi aku, tengah bancuh-bancuh, aku tengok mamat-mamat kat situ dah macam master chef ha, tengah pukul telur, rebus pasta, wow.. aku hanya makan meggi dlm cup je bro... malu sat anak dara tak masak apa... haha..!

Lepas breakfast, sebelah dining area ada banyak sofa, so aku just pick 1 port, & catit-catit budget sambil merehatkan badan.. mood malas dah datang lagi...tambah lak harini jalan dah terjengket-jengket, huhu.

Balik ke bilik, bilik tengah kosong, yeah, so aku pun buat lah macam rumah sendiri kejap..lepak jap tunggu handphone charging, semalam penat sangat sampai malas nak fikir pasal charger.

Helo, this is my dorm! boley tahan gak vain aku bile kat tempat orang ni -_-'
Sambil tunggu-tunggu tu ada dorm mate aku masuk... so aku pun cuba practice untuk tingkatkan konfiden level, dengan menanyakan soalan common "hi, where are you from? *wink*", lol! So she turn out to be very friendly, her name is Karen, she's from Netherland, dia baru sampai Sydney 2 days ago, & sebelum ni dia travel dekat NZ for 1 year, & planning to stay at OZ for another 6 months, huwaaaaa nangis tau dengar, kak Ton jeles sangat sangat, haha, tapi best dengar pelngalaman dia kat NZ, sangat cool bro~ dah chit-chat kejap, aku pun decide untuk mula kan perjalanan. Harini agak lewat gak.. around 11.30 am jugak la... hehe. Takpe...plan harini memang its a Me Me time, Free & Easy ^_^

Lalu aku pun menapak la dari hostel which is exactly located dekat central, misi harini nak cari flea market & pegi area opera house., tapi aku tak pasti berapa jauh perjalanan, pelan-pelan jalan ok kot, so berbekalkan peta di tangan, aku follow je la, tapi pening jugak, banyak betul nama jalan, sebenarnya, patut go straight je, tapi banyak distraction, haha!

To reach Opera House @ also known as Circular Quay area, from Central, took +- 40 minutes walk, tapi jangan risau, sepanjang perjalanan ada banyak kedai & shopping mall, so for people who walk, I bet they will really enjoy it. jalan punya jalan, teringat pulak nasi lauk seafood semalam, aku takde la lapar sangat, tapi fikir, lebih baik stop dekat foodcourt MYERS jap, nanti mesti lupa nak makan, so ambik lauk fish & tofu.

Dah selesai makan, teruskan perjalanan menuju Opera house, jalan punya jalan, aku jumpa hostel aku balik, dang! padan muka kau Nash, memang gagal baca peta! hahaha! so dengan pasrah aku pun berpatah arus balik, ye la, takkan nak putus asa balik bilik tido ye dak? haha

Sepanjang perjalanan memang  banyak distraction, ada 1 jalan ni, nama dia Kent Street kalau tak silap, sepanjang lorong, memang banyak kedai outdoor, macam-macam brand, Osprey, North Face, Kathmandu, & segala brand aku tak penah dengar, lately ni seronok pulak usha barang outdoor macam jacket, hiking shoe, bag & etc. Emm.. saya tak beli la, cuci mata je, sebab takde dalam budget pun, huhu.

1 of the shop, sounds like a challenge! hmm!
Sampai je area Opera House, aku pegi The Rocks flea market dulu, flea market only on saturday & sunday, emm.. tapi misi asal nak cari flea market yang jual barang-barang second hand, rasa nya aku dah salah lokasi ni, haha.

The Rocks flea market ni dia high-end sikit, so mostly mahal, jadi aku hanya mencuci mata, the only thing that I bought, nougat handmade, sebab aku suka sangat nougat, jadi nak try yg fresh punya! 1 long pack cost me 10AUD, I know it's pricy rite, but worth the buy men..! memang lembut & kacang & cranberry belambak-lambak dalam nougat tu, beza sangat kalau beli small-small pack kat Paddy's market tu, yang tu keras sikit.



Lepas layan flea market takde buat ape, aku jalan-jalan & ambil gambar sambil layan blues je, hehe.. So I walked from The Rocks, to Circular Quay, to Opera House, to Botanic Garden, tenang sangat, orang ramai, tapi tak sesak.









Along Circular Quay ada macam-macam free street performance, ada orang menari la, main instrument la, tapi aku rasa paling best ada orang buat tap dancing dengan lagu Spanish (spanish I think), memang layan~  aku suke tengok bila orang main instrument, nyanyi & dance dengan expression muke yang sangat passionate, cool habes! dahtu rasa nak tendang je orang menari gangnam kat sebelah tu, bising gila! spoil the mood betul! apa la music zaman-zaman sekarang ni, haizz~


Lepas tu jalan & snap-snap gambar kat area Opera House, of course la nak jugak... haritu tak dapat manyak sedey wooorr, hahah! dah penat jalan pegi baring dekat atas rumput di Botanic Garden, hehe, best!





Dah penat jalan, aku pun nak pegi souvenir shop yang dekat depan station bus tu la, before pulang ke hostel, hari pun dah nak gelap. Sekali nampak McD, apa lagi wi-fi ler...haha. Tengok-tengok dapat fb inbox dari Eloise, dia dah balik hostel, & nak ajak mengopi malam ni! so aku reply, ok aku tunggu je kat sini depan Mcd, area Circular Quay. So sambil tunggu aku shopping sat, dah selesai, tunggu kat 1 of the bench, hari sudah mau gelap, siang tadi agak sunny, bila masuk malam, memang windy & brrr sejuk wey! tak lama lepas tu Eloise pun sampai, yay! senang gila deal dengan dia ni, padahal hostel kami dengan Circular Quay bukan main jauh ha! haha

Kami pun terus pergi 1 kiosk ni, yang last time I went there aku mintak fish stick, dia pi bagi fish & chip! haha. So kali ni aku beli calamari rings je, dalam 3 AUD each, aku mintak 2 jer sebenarnye, biase la bajet, & aku recognize, yang serve aku pakcik yang sama, & tau tak, dia bagi aku ber ring-ring ok sampai aku tak larat nak habiskan! :"D Eloise nak Fish & chip, tapi dia taknak fries, tu pun sampai bergaduh-gaduh, pakcik tu nak jugak bagi dia fries, generous gila! hahaha

tengok la, banyak gila dia bagi, mintak 2 je :))
Mesti beli Fish & Chip kat sini, murah & Fresh!
Dah tapau, cari seat dekat tepi-tepi Opera house sambil enjoy the food, seafood sini walaupun stall je, tapi fresh! emm...memang nyaman.. you dont need fine dining food all the time just to make you happy ^_^, so aku pun cakap kat Eloise..
Me: isn't it nice we just eat fish & chip from a kiosk for our dinner?
Eloise : ya...actually I was kinda worried bout what we ate yesterday, coz I need to watch my budget too, haha!
Sebenarnya, dinner kami yesterday was paid by Alison, kami rasa serba-salah, but since she insist to pay, thank you Alison! I will post something nice for you & family once I arrive Msia, k :'D

After we fisnish our food (not really finish, both of us still ada leftover, sebab pakcik tu letak bayak gila!haha) we just walk around that area & look for nice cafe, harus lah kopi hari-hari kat sini!

So we pick 1 of this fancy cafe, Guylian, actually Guylian is a chocolate brand, so ni lah cafe dia, so banyak drink base on chocolate, memang umph! tapi sebab kami dua dah kenyang, so we decided to just drink a latte, for a fancy cafe 1 cup of latte cost 5AUD, it is acceptable, sebab area opera house ni kedai semua macam high-end. Coffee serve siap ada Guylian chocolate kat tepi, emmm bestnya! the chocolate & the latte is a perfect pairing! we both so happy :D




Dah habis sembang-sembang, kopi pun dah habes, kami decided untuk balik hostel je lah, ELoise siang tadi pun pegi Bondi beach, dia pun dah penat sehari-suntuk. I like Eloise, dia cakap kat aku, every time dia nak ulang alik hostel to circular quay, dia akan ikut lorong yang berlainan, supaya dapat tengok semua jalan, tapi dia tak penah lah sesat pulak, haha! sebab aku cerita la kat dia apa jadi kat aku siang tadi, haha! Hostel Eloise dekat sikit compare dengan aku, tapi she is so sweet, she walked me until I reach my hostel :"D mula-mula aku cakap, eh tak payah lah, go straight je dah sampai, tp dia kata dia risau aku sesat lag, hahaha! baik nyeee lah!

Dah sampai YHA backpackers aku, aku pun ajak ELoise lepak-lepak sat tempat aku, sebab memang chill tempat tu, so dah rehat-rehat, Eloise balik ke hostle dia, & aku pun balik bilik, berihkkan diri, huiii sehari suntuk jalan wo!

Before tido, aku cari plug kat tepi bilik sapa-sapa tah, dok atas lantai, online, kira budget sambil tulis poskad untuk Ain pais, time tu dah pukul 2 pagi, memang mamai gila, haha!

Lepas landing memang tak sedar apa, selesai lah 2nd last day aku kat sini...hihi.

*Btw, sepanjang perjalanan harini, sebenarnye aku berjalan sambil sebut auw-auw-auw, kaki sakit wo! untung aku bawak tiger balm, sambil jalan, bila rehat tu boleh sapu-sapu, & rasa lega sikit :)


No comments:

Post a Comment