Friday 15 June 2012

Phuket (Day 2 :Phi Phi Island)

On the second day, kami akan pergi snorkling kat Phi Phi Island , hooraaah! I cant remember same ade kami kena get ready at 7 a.m or 8 a.m? haha..around that time la, tapi yang betul nye memang awal pagi! Sebab tu malam tadi walaupun aku terase liat sangat tapi paksekan diri jugak untuk pack siap-siap for snorkeling, takut pagi esok mamai, semua benda penting lupa. We get ready 1 hour earlier, tak mandi aku jujur ni, sebab malam tadi pun sebelum tido aku mandi dulu, & tido around 2.15 a.m. So aku pikir, pagi ni memang nak terjun laut pun, so what the heck, aku still wangi! Da siap kami turun breakfast, weee...perkara yang aku paling suka kalau tido hotel ni adelah breakfast, haha. Ini kali lebih mewah dari Singapura.. ini kali breakfast macam-macam hado, bersama mat & minah salleh lagi! Hotel kami menginap ni 3 bintang, tapi aku dah rasa macam dok kat hotel 5 bintang! Sambil breakfast siap boleh tengok swimming pool, ade special corner for halal food, pagi-pagi siap ade tom yam, tapi alahai...perut orang Selangor ni mane nak layan nasi berlauk untuk breakfast, kang kat laut termuntah, payah jugak. So dah makan, kami tunggu tour van untuk pick up kami.

Perjalanan nak ke jeti agak jauh, dalam 1 jam jugak la. Macam biase, semua orang sambung tido, tapi aku taknak tido, nak tengok pekan puas-puas..walaupun actually pemandangan dia macam kat pekan-pekan kecik Malaysia je..hehe. Ok once dah sampai, kami terus naik cruise boat, actually, ade 2 options untuk pegi ke Phi Phi Island, samada naik speedboat atau cruise. Emm..since kami ikut package je tak tau ape-ape, so main follow je naik cruise boat, nama dia Sea Angel. Mula-mula memang excited bagai, dah lepas sejam semua dah start pening sana-sini. Untuk pengetahuan korang, perjalanan ke Phi Phi Island mengambil masa lebih kurang 1 setengah jam. Musim kami pegi ni pulak..agak kurang elok..musim hujan.. so ombak dia lain macam, 2 orang dari kami berjaya untuk muntah, amikkau mabuk laut! Aku pulak selama sejam sebelum nak sampai, dengan ego yang agak tinggi, berjaya untuk tidak muntah! aku bukan ape..aku paling tak suke muntah..nanti mule la rase tak selesa la ape...spoil the mood la man..'

Sebelum nak sampai ke tempat yang sepatutnya, permandangan dia cantik sangat, kau boleh nampak few island & gua atas bukit.. I'm not sure how to get there, mungkin kalau pakai speedboat boleh nak ke sana. Time ni semua orang dah start pakai life jacket, sebab katanya dah nak sampai. Ok..mase ni aku memang assume, cruise ni akan berenti and mungkin ade sampan ambik kami untuk snorkling, tapi salah! Once cruise tu berenti tengah-tengah laut, dia suruh kami semua terjun je ramai-ramai untuk snorkling selama +- 2 jam. dafuq?! Cuba bayangkan ,dalam cruise tu mungkin ade seramai 100 orang penumpang, dah semua terjun laut snorkling apekebendanye?' demm la kena tipu lagi, hahaha. Tempat dia berenti bukan main dalam,  dah ramai-ramai terjun ikan pun takut weyh lari semua! area kami kena campak ni, coral dia ok-ok je.. masa ni lah aku rasa snorkling kat Pangkor lagi best kot, haha...but the scenery was really nice.

To be honest, kami rasa pengalaman snorkling masa ni memang lawak! Siap ade, aku tak tau la bangla ke or tourist from India, no 1 aku tabik diorng tak pakai life jacket langsung, tapi yang buat kami gelak habis, geng-geng diorang pegi bantai buat somersault terjun tengah laut kat tempat ramai-ramai orang tengah berenang tu. Lepas tu, memandangkan terlalu ramai manusia atas kapal tu, semua dok beratur nak terjun laut, kami dari jauh dok berenang-renang & snorkling dalam laut, dok perhatikan je kapal tu, si Maria kate "dah macam Titanic dah aku tengok kapal ni ha.. ko tengok, senget semacam je.." hahaha. Ombak time snorkling pulak, bukan nak main meriah, aku baru masukkan kepala dalam air kejap je, tengok-tongok dah hanyut jauh, bahaya & adventure betul lah! Btw, aku sebenarnye tak pandai berenang, tapi aku sangat suke kan snorkling, so lantak lah ombak ke, dalam ke, aku beranikan diri & tawakal je.. dah sampai Phuket, rugi la kalau semua kau nak takut cuba.

Bila dah sampai mase, kapal pun dah bunyikkan siren, terpakse lah kami naik kapal balik. Kapal akan berenti kat shore untuk break 2 hours for lunch. Sampai je kat darat Phi Phi Island ni, hmm.. punyelah ramai manusia.. Makan harini pun termasuk sekali dalam package, nasi dan lauk yang bermacam-macam & halal. Ha..kat Phi Phi ni la..baru la aku nampak kucing seekor. Ok dah habis makan pergi jenguk-jenguk pantai sambil ambik gambar. Memandangkan kami hanya ada 2 jam, semua benda terpaksa dilakukan dengan express, isk isk.

Entrance Phi Phi ni, dah macam pekan rabu aku tengok, berderet-deret gerai jual souvenir & food. Untuk snorkling ni, aku tak bawak wallet , cume bawak sekeping 1000 Bhat je.. tu pun waktu snorkling kami gamble tinggal bag dalam kapal. Lagi satu nasehat shopping khas dari aku, kalau korang jejak kaki kat Phi Phi atau pulau lain, just beli je ape yang korang rasa berkenan ok! sebab aku menyesal lagi di sini T_T..*tu la kedekut bajet sangat . Sebabkan aku sangat suke burung hantu, aku nampak satu sleeveless top, simple je, tapi ade gambar burung hantu, actually baju macam ni, RM10 pun bole dapat kat Time Square, aku "nyaris" tak terbeli, tapi disebabkan burung hantu tu seperti memanggil-manggil aku, dari harga 2500 Bhat, tawar punye tawar jadi 1500 Bhat = RM15, huh rembat je la sehelai.. pastu kedai yang sama, aku berkenan dengan 1 bracelet ni, harga 100 Bhat = RM10, macam-macam warna ada,cantik aku pilih warna hijau sebab batu dia macam jed. Aku toleh belakang kejap, tiba-tiba gelang tu dah melekat kat tangan aku! ajaib! haha.. salesperson kat sini memang extreme-extreme sikit, dia suka-suka sarong kat tangan aku, tapi nasib baik kau memang cantik wahai gelang. Tapi... tapi.. aku menyesal tak borong banyak itu gelang, sebab aku tak jumpa design yang sama bila dekat town & once aku balik rumah, mak, kakngah & kaklong aku suka pulak dengan bracelet tu (selalu jarang betul diorang minat benda murah), jadi...aku rasa bersalah dan menyesal.. I should just have bought that bracelets moreee, whyyy T_T

Dah naik kapal balik, kami memang dah rindukan darat Patong, tapi perjalanan 1 jam setengah pulak.. lama lagi.. time ni dah takde nye nak duduk luar, kami ambik sit dalam, & tido walaupun dalam keadaan yang agak pack & kurang selesa. On the way balik, hujan petir pun turun dengan lebatnye... haih...sungguh mencabar mau balik..the longest 1 hour & half I ever experienced.. isk isk

Dalam pukul 4 kami dah sampai... Van pick up kami bawak balik hotel. Owh sampai hotel, terpaksa lah pulak nak berkemas-kemas sebab nak kena pindah bilik normal *prime suit only for 1 day kan? aha...sedihnya tak dapat duduk bilik tu puas-puas. Sampai hotel je, mandi-mandi, buat kopi panas, baring-baring, & lepas tu nak bersiap-siap untuk dinner pulak. Dinner di mana? hehehe..

No comments:

Post a Comment