Saturday 23 June 2012

Phuket (Day 3:Shopping)

Bangun-bangun! hari sudah pagi,
ini hari ada breakfast lagi,
tapi tak payah hurry-hurry,
because today is a day for free & easy.

Sekian rhyme atau pantun 4 kerat yang tak berguna, khas untuk semua. haha

Yeah, I said it right, hari ini free & easy, so we are free to do any activity, we decided to filled the whole day with shoppingggg. Sebelum shopping, kasik isi perut cukup-cukup, since semalam breakfast buffet was a bit rushing, so harini kami makan puas-puas, dari pancake, nasi, mee, cereal ke desert, belasah mesti cuba makan semua..haha. Kami teramatlah tamak, sampai aku bagi idea sorang satu seludup roti, kot la malam ni lapau takda benda nak makan..haha.. dah bungkus-bungkus dengan tisu, si Maria ni pegi buat jalan slow motion dia pulak.. aku mule-mule ingat nak patah balik kat dia, tak elok la tinggal kawan.., sekali aku tengok dia kena tahan & lecture dengan pekerja hotel, so aku buat u-turn & berambus...hahaha. Ape la Maria ni! nak buat jahat tapi tak pro! sori Maria...pasal aku kau terjebak,hihi. (anyways, roti tu memang aku makan malam nanti..& masih sedap..nyam-nyam :D

Sampai bilik, bersiap-siap, ini hari aku decide untuk pakai pakaian yang paling selesa sebab nak berjalan kaki 1 hari. Aku kosongkan bag pack aku, bawak apa yang penting je, camera, wallet & baju hujan. T-shirt, shorts & selipar, jalan~ saya memang selekeh..lantak la..

Perjalanan dimulakan dengan lokasi shopping paling dekat dengan hotel kami. Sebab sepanjang kawasan ni memang bersepah-sepah kedai untuk shopping souvenirs. Kami borong T-shirts, since kami ni ramai, beli t-shirt pun secara agak pukal lah..tawa punya tawar, dapat gak la sehelai 150 Bhat/Rm15, not bad.. Hampir kesemua salesman kat sini aku tak pasti diorang nepal atau bangla, tapi susah betul nak nampak muka orang Thai yang jaga kedai. So kami buat conclusion...mungkin sebab 90% of them adelah hooker atau tukang urut, jadi itu pasal yang jaga kedai kerja tak glemer ni adalah foreign labour, agaknye lah..huhu

After almost an hour dah shopping, sekali hujan pun turun...haa...amikkau.. Ingat tak baju hujan menyesal tak sudah yang aku beli dekat USS sampai 5SGD itu hari? ha... waktu terpaksa beli dulu, aku dah sedapkan hati aku...aku pikir takpa...baju hujan ni aku akan bawak pegi Phuket nanti, kot-kot hujan, andddd yesssss" memang ternyata tengah musim hujan, & berbaloi-baloi I bawak baju hujan I tell you.. sebab diorang terpaksa berenti beli baju hujan kat tepi jalan, & dapat harga +- 80Bhat/RM8. Aku pakai baju hujan ade cop USS kat belakang, kau hado? *ceh...pasal baju hujan pun nak riak.. haha.. anyways... kami menapak for another 10 minutes untuk sampai ke Jangceylon.
pose yang ntah hape-hape, mcm teletubbies pun ade,lulz
Sampai ke Jangceylon, lokasi pertama yang aku attack, of course la Starbucks yaw!! Huh, semalam depa menggila shopping Hard Rock, ini hari biar aku pulak menggila shopping Starbucks, hihi.

Kawan-kawan Starbucks aku kirim 4 tumbler, tambah aku punya lagi.. aku fingger crosing je lah time ni sebab aku tak tukar duit RM habis, sebab taknak bazir. Kalau kat Malaysia best la, beli tumbler dapat discount sebab partner. Tapi aku memang dah standby siap-siap, saje je bawak partner card kot-kot boleh dapat international Starbucks discount ke..cewah..

So pergi merchandise rack, waaaaa...heavennn... semua Thailand traveller tumbler ade, harga each tumbler 420Bhat/RM42, nak beli 5 ketul ni.. so aku pun cube lah nasib tanya partner tu.. kot-kot kalau keje Starbucks Msia boleh dapat discount partner.. sekali partner tu garu-garu kepala, pi panggil manager... owh...diorang ni walaupun kerja Starbucks, tapi tak berapa fasih english.. Sekali yang datang..fuh...nasib aku memang baik itu hari...store manager dia on floor.. Beliau dengan baik hatinya kata... "You show your card, I give you my discount" aaa....nampaknya jasa aku bekerja dengan Starbucks setelah hampir 4 tahun tidak sia-sia.. walaupun ini bukan standard, tapi peduli ape...hihihi. Aku pun ape lagi, borong la sampai 5 tumbler, memandangkan ade discount, aku tambah 1 traveller shot mug. Dengan kelebihan ada discount... each tumbler saya dapat harga 300 Bhat/Rm30 sahaja..berbaloi-baloi..hihi ;D (btw, mase aku tunjuk partner card aku, store manager dia dengan sinis nye gelakkan kad aku, sebab aku part-timer sahaja, kad nye macam name card biasa, amat sedih dan tak spesel,takpelah, at least dapat discount, huu..)

Masuk Jangceylon, kami sambung shopping lagi...dalam ni kedai mahal ada...kedai murah pun ada.. Basically..souvenirs kat sini harga semua lebih kurang je..barang pun lebih la kurang...jadi takda apa yang menarek tentang entry ini melainkan kami shopping-shopping-shopping sampai nak tercabut kaki, patah balik hotel tengok-tengok dah pukul 5 petang? hoh? boleh tahan..

So basically...this is my 3rd day damage...lulz
tumbler extra 1 Maria punya, dia pun terjebak'hehe

Sampai bilik, raso mau tido je, baring-baring bangun , dah pukul 8.30pm ? tertido yang tak sedorkan diri, ha amikkau!

No comments:

Post a Comment