Saturday 12 May 2012

Singapore (JB - Singapore (Marina Bay, Bugis Junction))

11th March 2012:

Rise & Shine people! It's our last day here, tapi..hampe...diorang semua bangun lambat joge..ahaha.. cam biase pukul 10.30 pagi camtu baru nak breakfast. Since it was 2nd day breakfast sini, kitorang makan puas-puas, it's a basic hotel, basic breakfast food, but weee looove it! Me & Diana siap buat 3 round untuk breakfast, Nasi goreng, Roti & Cereal, hahaha' satisfied!

Pack-pack balik..check out.. then singgah to the nearest shopping mall, round-round kejap, *actually time ni aku dah resah, sebab tengahari tak masuk Singapore lagi, malam nak balik Klang. Percaya atau tidak, pukul 3 ptg baru kami masuk Singapore, haha. Ade yang nak tengok Marina Bay..so kitorang singgah situ dulu, amik train.. kene beli kad nak naik train..  if nak save mase, beli kad yang macam touch & go tu...tapi mahal sikit sebab kad beli separate, harge dia boleh tahan gak mahal.. tapi takpe..aku simpan, in case next time datang sini lagi bole guna.. If nak save duit, tapi kena buang mase sikit nak que, beli la ticket satu-satu at each station.

Perjalanan dalam train nak ke Marina Bay tu, boleh tahan jauh nye, I think 1 hour ade kot, sampai je..hujan lagi..demm.. kitorang feeling-feeling lari dalam hujan renyai-renyai angan-angan macam kat UK..haha. Bagi aku, Marina Bay ni..macam ala-ala putrajaya. Sophisticated place & building, Shopping mall situ macam Pavilion tapi lagi mewah rasanye. Untuk orang yang travel budget, not a good place to shop, tapi kalau aku citizen sini, mesti aku akan pakse bf aku *if ada, bawak dating sini & try 1 of their fancy restaurant :D

Kitorang tak naik pun building tu..just tengok-tengok tempat.. ambik feel.. nak pegi tengok statue Singa tu pun jauh kat seberang..hari pun dah petang..so let go je lah.. Next kami gerak pegi Orchid Road.

Sampai Orchid Road, ah sudah, semua dah pening! sesak gila, Sunday pulak kan.. bincang-bincang, kitorang pikir, objektif sekarang nak pegi beli souvenir murah je, so kitorang decide patah balik, pegi Bugis Junction.

Sampai Bugis Junction, semua dah penat kaki I tell you.. dengan keadaan sesak lagi.. kami just round that area & beli ape yang murah je la. Baju-baju memang banyak, tapi since aku ni stock suka pegi Sg. Wang & Time Square sorang-sorang cari baju murah, so aku macam dah kenal je semua baju-baju kat situ..ala...ni semua supplier same ni.. memang nampak murah 10 dollar, darab 2.5 sekarang! RM25 jugak..baik aku balik KL beli. Time kite kat tempat orang, jangan la bazir beli benda yang ade kat tempat kite, unless emergency je.

Masing-masing dah dapat souvenir, naik train & bus balik JB. tau tak time tu dah pukul berapa? around 10.30 pm, hahaha *untuk pengetahuan semua, aku ade curfew kat rumah kena balik before 12 pm, yahuuu

So aku terus call mak aku, mak aku pulak rilek, dia kate.." Takpa, mak dah explain kat ayah hang, ayah hang bajet hang mesti sampai around 5 pagi macam tu, jangan risau" , fuh, lega aku.. sebab tadi petang pukul 8, aku still dalam Singapore, tiba-tiba hp bunyi (aku takde roaming), mak aku dia tersalah nak call ayah aku, pegi call aku, time tu semua orang pelik tanye "Apsal kau dapat call??" hahaha, kes pelik

11 p.m. kami singgah makan dulu sebelum gerak.. dalam train tadi macam-macam idea keluar, sotong goreng tepung lah..air belimbing lah.. *sebab harini kami bawak roti, tak beli food langsung kat Singapore, tapi aaaahhh, lupakan semua itu, hari ni dah la Ahad, esok masing-masing nak kerja, kita makan cincai saja, janji kenyang.

Lepas makan, diorang singgah isi minyak jap, aku dah rase berlengaih, pastu dah pkul 11.45 p.m., aku risau esok nak pegi kerja mau jadi zombi ni, so aku nekad, aku akan make sure tido dari awal perjalanan sampai ke Klang, so aku pegi toilet cepat2, tuka Tshirt buruk & legging (ni memang dah style macam nak masuk bilik tido dah ni), & say good nite to everybody in the car,lol, tak tipu. Driver pun (Yor) cakap, takpe, ko tido je.. hehe..Diana pun dah start nak demam, aku bagi dia panadol..so kami tido, Ja'a jadi co-pilot..time ni aku rase kamu berdua amat macho sebab dah penat gila, sanggup bersengkang mate & drive, & aku pun percaya bulat-bulat selamat (Alhamdulillah selamat). Aku terjage sekejap, bukak mata dah kat Ayer keroh, pergh, not bad.. tido balik..nyaman..aku rase itu lah pengalamn tido dalam kereta paling best! Percaya atau tidak, kami sampai Klang dalm 2.45 pagi, owhsem! balik rumah, aku mandi air panas.. selesa sungguh, sambung tido balik, pagi nye pukul 830 pagi dah segar bugar balik. Im proud of myself, kerja macam biasa, I am officially tegar! haha

Overall aku spend untuk trip Singapore ni..
Fuel & Toll + Food + USS ticket + Souvenir + Accomodation + Bus fare = RM600

next time datang lagi dah lebih bijak, boleh save lagi banyak
pegi ramai-ramai memang best & happening, cuma cons dia, kau ade 9 idea nak kena ikut & banyak time delay. Aku plan 1 hari nanti nak datang sini like 2,3 orang je.. & explore town Singapore pulak..sebab aku banyak tengok dari buku-buku, design interior diorang ni macam-macam yang menarik.. xpe...1 day nanti..
but overall, I am satisfied...! looking forward for the next trip, thanx kepada yang terlibat :D

-end-





No comments:

Post a Comment