Friday 11 May 2012

Singapore (JB - Singapore (Universal Studio))

10th March 2012:

So finally we manage to arrive to Universal Studio Singapore (USS) ! Orang kate, kalau kau datang Singapore, tapi tak pegi USS, memang rugi~ memang tepat same sekali! Ticket price RM187, mahal? memang mahal, tapi berbaloi-baloi I tell you.

Aku ni seorang yang memang suke budget, sifat ke"akauntenan" aku ni masih terpupuk lagi, kawan-kawan aku memang dah kenal dah..haha. So, untuk bagi korang rasa berbaloi ke tak bayar ticket RM187 ni, aku bahagi kan harge ticket tu, ape korang boleh experience dengan ticket yang mahal itu :

1) Transformers ride
2) Mummy ride
3) Battlestar Galactica : Cyclon
4) Battlestar Galactica : Human
5) Jurassic Park
6) Shrek 4D
7) Shrek rollercoaster kanak-kanak (jadilah, but fun!)
8) Shrek Donkey Show
9) Madagascar (nyaris tak naik sebab ade orang kate boring, but thank God kami naik! walaupun rides slow tapi comel gila! tebahak-bahak kami gelak)
10) Water World (live action stunts show)
11) Hollywood Dreams Parade
12) Dapat bergambar dengan macam-macam character ; Marilyn Monroe, Beattlejuice, Road Runner, Frankenstein, bla bla bla bla
13) Shopping merchandise yang ade kat USS je

So, aku anggap lah setiap ride/place tu kos nye +-RM14.40, berbaloi tak? tidak? kalau nak murah lagi, buleh, kau pegi lah visit setiap ride/show yang hado, tempat tu besar and kami tak sempat nak explore habis, if kau pagi-pagi dah terpacak depan gate USS, sampai la gate dia tutup, I bet, it worth every SGD that you have spent for the ticket. Sebab bagi kami, ape yang kami sempat pegi ni pun dah cukup puas, & still rasa nak pegi lagi!

And other options untuk dapat ticket murah, pegi lah time non-peak season, mase ni pun kami beli online last minute few days before, hari pegi pun weekend, so sah-sah la dapat normal price tu kan, and if korang ade pakai certain credit card, diorang akan ade promo-promo tertentu macam 10% discount ke atau free food voucher (pasal makan, ha..nanti aku cerita). So, kalau korang pandai plan, tak mustahil untuk dapatkan harga ticket +-RM150 dengan free food voucher lagi. So next time kami dah tau :)

can book ticket, check peak/non peak season/ disc promo here : Universal Studio Singapore ticket

Ok, sebelum kita bercakap tentang makan, aku akan bagitau ride mana yang paling COOOLLGILERWEYY!! serius, ni dah 2 bulan lepas aku pegi, sampai harini aku kagum and sanggup cari kat youtube kot-kot ade orang rakam 3D rides tu (memang ade kat sini!) & aku pasang earphone sambil hulur muke dekat-dekat skrin laptop, aku still tergelak-gelak & excited tengok video tu! demm demm demm, kami agak keciwa tak sempat naik 2nd time that day, sebab.... memang tak sempat, tengok-tengok dah malam kena halau balik.. T_T *ok, excited sgt sampai lupe nak mention ride ape..It was Transformers..awesomeeee~

2nd ride yang aku rase terbaik nak tercabot jantong aku, adelah Cyclon. First ko kena try Human dulu kasik warm up, if tak lepas Human, jangan mimpi ko nak naik Cyclon, pasai pa? pasai ride tu memang gila! Cyclon, kaki kau akan tergantung, sebab rail dia kat atas, bukan kat bawah macam rollercoaster biase. lepas tu dia hayun ko buat 360, ahahahahaha aku sirius! waktu baru nak gerak aku pejam mate wey, serius aku takut! tapi nak merasa jugak, nasib baik aku dok tengah & kiri kanan kawan laki, so rase secure sikit. Tambah pulak, time tu macam dah mendung-mendung nak start hujan..apekah...final destination feel sangat..

Uih..semangat lak bercerita, nanti dulu..banyak lagi...haha. Owh btw, misi utama aku ke Universal Studio korang tau aku nak ape? aku nak beli patung Gingy sebab aku tengok orang-orang pegi sane amik gambar,  mesti teselit patung tu, geramm je tengok, sebab so far aku tak jumpe la kat Toy'R'Us ke ape.. YES I am a big fan of Shrek, problem? Once kaki kami masuk je gate USS tu, aku rasa dalam 9 orang tu, aku sorang je kut yang terkinja-kinja sebab benda pertama aku nampak kedai ade patung Shrek! Setiap kali turun ride je, aku mesti cakap kat diorang "nanti kite naik Shrek ok", bayangkan kalau 4 rides, aku repeat benda sama? *btw, thanx semua...sebab bersabar dengan aku, sampai semua orang aku drag masuk Shrek 4D, muahaha.. Tapi untung aku drag korang semua masuk 4D tu tau..sebab dia macam pangung wayang, tengok cerita Shrek 3D pastu boleh feel angin, geli-geli, air, & macam real lah! best! semua orang puas hati!
Aku sangat terharu dapat masuk area Far Far Away... sampai time diorang nak lepak smoke.. aku tinggalkan diorang semua, aku pegi masuk kedai merchandize Shrek, serius heaven" harge je kurang heaven..hehe. At first aku ingat tak nak beli Gingy..sebab mahal.. RM33 untuk bear sekeping besar lengan, & I'm not a big fan of soft toy. But for the sake of Gingy, I bought him! & aku rase berbaloi-baloi...Now hari-hari aku tido peluk Gingy :)

The rest, korang pegi la sendiri, nak cerita banyak sangat, hihi.

Ok, now let's talk about food. Orang kata makan kat Singapore ni mahal, memang betul! Aku dah mentally prepared for this (sebab aku memang kuat makan). USS tu besar, banyak benda nak explore, kalau setakat makan, ko nak keluar area Sentosa tu untuk cari makanan, baik tak payah' jangan bazir masa, & restaurant yang pelbagai theme kat dalam USS tu pun boleh tahan menggoda nye, but make sure restaurant tu halal..biase la Singapore.. So kami decide untuk makan nasi beriyani, aku order 1 set beriyani (nasi+lauk), soft drink x 2, nasi extra 1 plate, kongsi 2 orang, total kena bayar +- RM70.. Terpaksa, sebab dah lapar sangat, nasib baik lauk sedap. Time ni kitorang pikir..if kat Malaysia.. dah boleh dapat TGI Friday 1 dish, tak pun Nando's boleh tambah sup & dessert lagi..  Seingat aku, once kami keluar, aku notice kat resit/ board ade mention, if makan at certain time (sori tak ingat dari pukul berape sampai berapa) boleh dapat discount 20%. Food discount pun sebenarnye korang boleh dapatkan if beli ticket pakai credit card, can check link tadi :)

Owh, satu lagi tips, satu insiden berlaku lepas kami naik Cyclon tadi, hujan pun terus turun.. adoi.. potong betul la.. time ni mule la orang jual baju hujan la payung la. Since tempat berteduh pun cam jauh, kami desperate & terrrrbeli baju hujan itu lah, haha..(lepas hujan berenti, raso cam nak jual balik je!) masalahnye each baju hujan macam plastic transparents tu 5 SGD, ko cube darab 2.5 sekarang! ha.. RM12.50 untuk plastik transparents je.. nasib baik ade cop USS kat belakang tu, ha.. so aku think positif la.. So technically , that was my very first souvenir that I bought in USS, ahaha T_T. So please, sape nak pegi nanti, at least bring payung/ baju hujan cikai-cikai pun jadi lah.. takde la bazir kat situ.

Malam kami naik bas, untuk balik JB, baru je puji-puji tadi, "tambang murahnye..JB - Sentosa RM5 je.." sekali balik..dang! aik? 5 SGD pulak? ingat kitorang ni fail math ka? SGD 5 dengan RM5 nilai tak sama..bas tengok sama.. tapi malas nak argue lah..hari pun dah malam..badan dah penat...perut pun dah lapar balik.. persoalannya ko nak balik ke tak?

Around 11 kitorang dah sampai hotel kat JB balik.. just tuka baju, then terus kelua makan..*selama 3 hari kitorang kat sini makan gerai yang sama sampai makcik tu kenal kami, sori tak ingat nama kedai.
Haha, time ni kelaka, sebab kami kebulur sangat, serik dok dalam Singapore semua mahal, semua orang bersorak, order-order...makan ape korang nak..murah..haha. Mewah jadi orang Malaysia.. dapat makan murah-murah & sedap.. Alhamdulillah...hehe..

Tips untuk aku refer balik for future :

1) If gerak dari JB, make sure pukul 9 pagi dah gerak naik bas, so dapat spend mase lame dalam Singapore.

2) Ticket USS, beli awal, kalau boleh time Non-peak season, check for any discount or free vouchers before beli.

3) Bawak lah baju hujan next time!! pehliiiz!

Balik kami singah ape tah, tempat tu macam ala-ala uptown.. tapi masing-masing dah penat.. tengok barang pun macam dah tak lalu je.. terus menapak ke bilik.. tido"" esok mau sambung jalan lagi"

1 comment:

  1. Hi Admin & Kawan-kawan. :) mari join 💡"Singapore (SG) Tour 1-Day Trip" from JB serendah RM109 dengan sis / 🔎🚩Backpacker Trip Jelajah SG dari serendah 🔥RM90-RM60 sahaja...

    Juga ada promosi; 🔖PAKEJ USS Trip dari JB @ 🔶Tiket Masuk Singapore (USS-SEA Aquarium-SKYLUGE-Lebih dari 30 JENIS!) All at %% Discount Price! Nak Private Tour 🚘 (car/starex)? Ya ada.. Silakan tanya...

    Bole WHATSAPP ke ✔+6012-7760219 (JESS) - Agent SG & JB, Love Travel *Contact: ✔+6012-7760219

    *Silakan lawat☺ >> FB.COM/LOVETRAVEL86

    ReplyDelete