Wednesday 8 October 2014

Osaka Day 3 - Arashiyama & their random kindness

Pagi ni lepas breakfast, kami check out dari A-Yado, take a bus back to Kyoto station & untuk ke station Arashiyama.

hik, comelnya tiket train, save paper!

Sampai je di station Arashiyama (Hankyu line), mula-mula aku ingatkan guesthouse tu dekat je la dengan train station, rupanya agak jauh. Yang dekat tu station Uzumasa Station (JR). Kami dah tersalah train line *aku baru discover ni masa dah balik Msia, uh~*

So masa tu aku blur, tanya orang local guesthouse tu kat mana nobody knows, aku taknak buang masa cari guesthouse so aku suggest untuk letak bag kat locker dulu, sebab station Arashiyama tu dah betul dekat dengan Togetsu Bridge & Bamboo Forest area. Locker ada 3 size, small (200¥), medium (400¥), & big (600¥), yang besar tu kau nak masuk menyorok pun muat, heheh. Memang nampak kecik dari depan, tapi lebar dalam dia aku dapat tengok dari tepi, besar, Japanese, with their space management memang efficient.

So kami pun menapak ke Togetsu bridge & menuju ke kawasan Bamboo Forest. Masa ni, ada 1 insiden kelakar, kami tanya lah 1 of the local how to go to Bamboo Forest, so si jepun ni bersungguh explain itu ini dalam bahasa jepun, lepas kami says 'arigato gozaimas', dia reply 'God bless you!" hahahahaha! aku rasa dia nak cakap good luck or have a nice day kot, hahaha comel betul!

before Togetsu bridge, kena lalu bridge kecik ni dulu

Arashiyama bagi aku adalah tempat yang tenang & banyak nature, dari Togetsu bridge, kita boleh nampak bukit-bukau, aku syak mesti ada hiking trail & air terjun! Dalam kawasan Arashiyama tu aku cuba untuk menapak sampai ke kawasan air terjun tu, tapi hari pun dah mula gelap, jadi aku decide untuk lupakan lah & patah balik. Bila aku balik Msia, aku tengok balik peta & google, sebab aku amat curious, rupanya kalau aku teruskan berjalan haritu ada Mount Atago (the highest mount in Kyoto) & Kiyotaki waterfall. Who knows ada rezki, aku datang lagi ke sambil berteduh di Ryokan, hidup seperti orang tempatan, and it rhymes! *ok serius berangan*.









tengah-tengah hutan ada kedai souvenir, diberi pula air teh percuma, horey~!


jepun ni ade je la signboard comel yang pelik-pelik, this is so random, haha

Perjalanan patah balik nak ke locker bag kami agak mencabar jugak ye, sebab ada banyak kedai, jadi kepada yang cheapskate atau suke bershopping tu, tabahkanlah hati. Harini aku berjaya tak beli apa, tapi esoknya aku tewas juga, hahah!

Dipendekkan cerita, untuk ke guesthouse kami, ada 1 train station dalam shopping mall, shopping mall tu kecik je 1 tingkat. So kami tanya lah pekerja keretapi tu, seorang gadis yang comel, direction nak ke guesthouse kami, masa tu dia baru lepas ambik ticket penumpang yang baru arrive, ko tau, ape dia buat untuk tolong kami? Dia siap bawak kami masuk office, google map, print pulak map tu kat kami, & call pekerja kat station yang patut kami berhenti tu untuk sambut kami bila sampai, padahal 1 stop station je. Kenapa baik hati sangat orang-orang Jepun ni  :'D :'D :'D I am not sure keretapi ni line apa, design keretapi lama, tapi cantik, bila keretapi nak gerak, macam ada lagu marry go round, huh konfius jap kita dalam funfair ke ni? hahah.

tengah sesat-sesat nak cari jalan pulang, terjumpa pulak tempat cantik ni! lokasi bersebelahan train station
see all the patterns! pretty!

Masa dah sampai area guesthouse ni, still blur direction, sebab pekerja keretapi sambut kami tadi, dia sambut je tapi tak familiar dengan direction kat situ, so kami pun menapak & tanya orang local lagi, Zarina suruh aku tanya uncle yang baru je keluar dari kereta. Aku mula-mula rasa, tak payah lah, kita cari orang lain, kesian lak aku tengok uncle tu macam rushing, tapi Zarina dah tegur dulu, hahaha & kami tak sangka, uncle tu bersungguh-sungguh nak tolong kami :'D :'D :'D dia siap bawak kami masuk kedai fast food & tanyak direction kat pekerja fast food tu, aku dah rasa... eh uncle..kalau tak tahu takpelah... susah-susah je :'\ Dah dia cakap "jepun jepun jepun" dengan pekerja fast food tadi, ingat kan dia nak tunjuk je la direction, tapi tidak ye kawan-kawan, dia telah ambik peta kami dan jalan dengan laju nya untuk cari jugak guesthouse tu! After 10 tapak, kami pun jumpa signage Bola-Bola! Uncle tadi telah gelak kuat-kuat "HAHAHA" Eh uncle ni feeling-feeling gameshow pulak, so kami pun gelak lah sekali & say "arigato gozaimas!!" & uncle tu terus blah sambil senyum sorang-sorang #eh Tapi masa tu baru aku teringat cerita Fatt yang mana dia nak cari guesthouse tu ada 2 strangers sama-sama lari dengan dia takut tercheck out lambat, terbukti la orang jepun ni, sangat sangat helpful!

Sampai je Bola-Bola guesthouse, aku ni beriya la cakap Jepun, sebab time tu dah pukul 9.30 malam baru nak check in,  takut bilik dah cancel ke ape, "Kuminesai, ermm.. watashiwa Nashua...anoo..", sekali tuan rumah tu reply english je nok~ ahahah T_T #ok apa tah nama dia tak ingat, tapi dia ni aku tengok macam lipas kudung, & rupa dia teringat macam cikgu tuisyen aku dulu, a bald guy age around late 50's.

Masuk je rumah ni, I fell in love... I did not expect it to be an old japanese house :'D & very-very clean~ Lepas mandi aku terus attack hall dia, sebab hall dia mengingatkan aku macam dalam cerita Chibimaruko ^_^




Tengah lepak-lapak sambil kira budget & menghirup teh, datang 2 orang budak Jepun lepak kat hall tu, guest rumah tu jugak, diorang tinggal kat area Mount Fuji, bestnya! 2 gegirl Aya san, & Motoko san. sembang sembang sembang *note that sembang ayam itik & hand signal* nak add fb masing-masing, sekali Aya say something to Motoko "eeehhhh jepun jepun jepun Starbucks", so aku pun mencelah la, "Ya...last time, I work in Starbucks", Aya reply "She work Starbucks" sambil tunjuk Motoko. So aku pandang Motoko, Motoko pandang aku, sambil terjerit & kami sama-sama telah buat hand signal, macam lagu Hey Ya Outkast *I dunno were the hell the gesture come from* hahah! Bila ingat balik that was funny. Tapi si Aya ni paling banyak bersembang dengan aku, coz she can speak english sikit-sikit. Baik dia, siap suggest aku pergi Jepun kat sana-sini, musim autumn, musim sakura, try makan itu ini, wahhh bestnya! I really wish I can meet them again :")

meet Aya & Mokoto! hope 1 day to see you guys again :D

Sebab guesthouse ni rumah orang, tak boleh lah nak lepak kat hall sampai lewat malam, so by 11 we decided to go to bed.

Harini paling banyak interact dengan japanese yang super baik hati! Aku terfikir, aku kalau kat Msia, orang tanya jalan, kalau tak tau, aku jawab tak tau la, malas nak tolong, maybe aku kena ubah sikap aku, contohi orang jepun. By the time aku sampai Msia je, nak naik skybus otw ke kl central, ada Indonesian guy dok sebelah aku, tanya "Kamu dari Indonesia jugak ya", I was like what...?? Dah la dalam banyak-banyak sit kosong tu nak jugak dok sebelah aku, lepas tu tanya aku, bas akhir dari KL ke Klang pukul berapa? (no.1) dah la cara kau approach salah (no.2) aku penat ni baru turun flight (no.3) aku memang tak tahu sebab aku tak penah naik bas lewat-lewat malam balik Klang. So aku just tunjuk muka annoying kat dia & say, tak tahu. Lepas tu aku termenung sat ...kata...nak jadi baik hati macam orang Jepun... bila fikir balik, aaahhhh bukan taknak apply, tak boleh apply! Msia ni banyak kes jenayah, banyak orang jahat, malam-malam macam ni baik aku jaga keselamatan diri, aku ni pompuan! 
- sekian cerpen pendek dari saya, travelblog osaka akan disambung pada post yang seterusnya, sekian -

lulz!

No comments:

Post a Comment