Thursday 9 October 2014

Osaka Day 4 - Morning in Arashiyama, Night in Osaka


Hari ini, kami decide untuk buat malas-malas, memandangkan semalam pun pukul 9 malam baru check in & rumah Jepun ni sangat lah cozy! Huwaaa aku rasa macam nak dok kat rumah ni selama-lamanya :') Aku siap sempat goreng telur & baka roti, sambil menghirup air teh berdepankan pemandangan small garden yang zen :)

my dream house :'D
So, aku mintak permission tuan rumah, boleh tak kalau kami nak check out lambat? Tuan rumah kata takde masalah, just letak barang-barang & lepak dekat hall. Aku tengok tuan rumah ni bukan main macam lipas kudung! Kelakar betul bila Zarina mengadu kat aku, "Wey..aku belum sempat bawak keluar bag aku, dia dah sebok-sebok nak kemas tilam aku", hahahah!

By 12 tengahari, kami decide untuk gerak ke train station, babai BolaBola guesthouse! hope to come back here again :'D




Perjalanan nak ke Arashiyama station agak renyah, kami kena naik JR train, ke 1 station 140¥, menapak dalam setengah jam untuk ke Arashiyama station. Tapi best jugak, kami ter pass by kedai jepun yang kecik-kecik, ada 1 lorong ni banyak jual 2nd hand stuff, so aku pun sempat rembat kimono untuk anak buah aku, 1000¥ sepasang, aku selalu lah travel tak beli hadiah untuk anak buah aku, so aku fikir kali ni, why not kan.

Owh aku jugak sempat beli sebijik buah lai 200¥ untuk bekal, besar, juicy & manis! buah ni aku taktau lah what kind of sorcery, 3 hari aku makan tak habis-habis! sampai aku give up & buang on last day takut bag basah, sedih gak masa nak buang tu. Aku panggil buah tu, buah Doraemon ^_^'

So sesampai di Station Arashiyama, haha inilah masanya untuk kami gunakan Kansai Thru Pass! Train yang tadi tak boleh sebab JR. Ha... masa pakai Kansai Thru Pass ni, rasa macam ada magic wand, just tap je kat mana-mana, semua destinasi percuma! tak payah pening-pening ^o^

Yess, masa ni lah aku rasa aku discover taktik menggunakan google map. Sebab kat Arashiyama station ada free wi-fi, so aku just google, macam mana nak ke next Hostel which is in Osaka. So aku print screen steps, & follow bulat-bulat. Alhamdulillah, we arrive dengan tepatnya, kalau tak silap ada sekali switch station, which is in Umeda. Umeda is like a KL Central if in Msia.

oii kami dah sampai Osaka, dari orang kampung tukar jadi bandar :P

Kami arrive Vitti lodge +-pukul 1 ptg, Vitti lodge ni lah aku book from Airbnb. Host dia nama Ema (an Itallian guy), tak sangka memang dia tengah tunggu kami sampai. Yang best Airbnb ni, masa booking, kita bole direct interaction with the host, so masa jumpa, host ni macam dah kenal lama je ngan aku :P feels very welcoming. *Nanti aku buat review lah untuk 3-3 hostel aku duduk kat Jepun ni :)

Lama jugak la kami melepak jap kat hostel tu, sembang dengan gegirl France, sembang politik denga Ema #eh Kemas-kemas &bersihkan diri sikit. Dalam pukul 3 baru kami keluar balik. Since Zarina nak beli barang Hard Rock, aku suggest kami pergi are USJ malam ni *USJ always reminds me to Subang Jaya, hahaha.. ni ni bukan ye.






Kami sampai pun dah nak masuk pukul 5, hari pun dah start gelap, awal jugak gelap kat sini, mungkin sebab dah nak masuk musim autumn. Kami tak masuk park Universal Studio Osaka pun, sebab that's not our purpose of travelling this time, jadi kami snap-snap gambar je, hehe. Lepas tu kami decide untuk split buat hal masing-masing, sebab aku tak collect barang Hard Rock, huhu.

Masa ni perot aku memang dah lapar, aku terfikir nak belasah je la makan fries McDonald's, sekali terlalu kat kedai crepe, ada desert & savoury, yang bestnya ada menu english & takde pork! yeayy! Aku terlalu excited, aku tak pandang langsung crepe inti telur or potato salad, selamber badak order chicken teriyaki. Harga 500¥ which is acceptable for me, anggaplah macam RM5 Msia bila kita makan kat sini, jangan memilih sangat. Sekali dah excited-excited, duduk dekat bench, emmm dap dap nyeee, sekali, hoi! Kau dah kenape makan ayam nash?? T_T aku terlalu excited jumpa kedai takde pork, aku lupa ayam tu pulak sembelih macam mana. Tapi disebabkan harga dia 500¥, aku take out all the chicken & only eat the crepe & salad T_T


sini kat kedai makan pun kena masuk duit kat mesin & tekan-tekan & makanan pun tadaaa~ siap!

Lepas dah alas perot, aku window-window shopping, sini banyak kedai toys je, and majoriti kedai makan, ye lah, kawasan theme park kan. Jalan punya jalan, aku jumpa kedai Pakistan he~ Orang kedai tu dok namaste namaste kat aku, aku nampak dia jual kebab 500¥, so aku tanya la, halal tak? *sebab pekerja dia macam bangla ke nepal, dia reply, all meat halal here, hmmm jackpot! Seronoknya, walaupun aku dah makan tadi, tapi aku gembira nak bagitau Zarina.

Once I met Zarina balik, kami pun dengan gembira mencari kedai Pakistan itu semula, kemudian makan macam raja, hahaha! Kami order beriyani kambing, torbaek, tapi ada kelainan sikit, beriyani dia masak dengan beras pulut, ha... ni sah only in Japan! Bayangkan Zarina yang last makan breakfast pagi tadi, bila hadap beriyani, mampu jamah sikit je dah kenyang, sebab kami dah guna tenaga untuk berjalan, bila jumpa food, larat makan asal kenyang je. It's not that we don't want toeat, we were busy walking & shopping! harhar. SO kami decide untuk tapau beriyani & kebab tadi. Kami order Kebab, beriyani kambing & air manggo pior segelas, total +- 2000¥? hah ok la tu, kat Universal Studio pulak kan.

hoi gila happy!

Lepas makan, kami jalan-jalan jap & Zarina rasa nak masuk Hard Rock balik, nak tambah barang sikit, tudia. So aku fikir, aku nak pegi Starbucks lah, check out kot-kot ada tumbler jepun yang cantik. Hah hah sekali aku pun terjebak, bukan beli tumbler je, terbeli macam-macam ':D


Eh lama jugak lah lepak area USJ tu, tau-tau dah malam. Semua orang pun dah berduyun-duyun balik, so kami pun gerak kembali ke hostel.

Siang tadi, Ema ada bagitau kami, ada discount shop berdekatan area hostel, kalau nak beli air atau biskut bole beli kat situ. So before ke hostel kami pun try singgah. Memang best kedai ni! so aku pun borong lah choclate Meiji, KitKat, Maxim coffee 3-1 untuk bawak balik Msia. I like this shop so much ^_^

Masa dekat Vitti lodge ni pulak, kami suka lepak dekat kitchen, sebab ada sorang mamat Hong Kong ni suka bersembang, tapi malam tu badan aku macam agak tak larat dah untuk melepak, so aku mandi & terus nak buat hal tido, minah-minah france tak balik lagi, clubbing la tu, huhu. Before tido paksakan diri untuk google jap tempat-tempat nak pergi esok.

No comments:

Post a Comment